Dit is het ergste van't ergste, een mens die niet als een rechtsperoon wordt gezien!!!!
In juridische taal betekent het gewoon "geen mens". Een outlaw kan je de joodse vrouwen noemen!
Nu is me ineens duidelijk waarom de joodse vrouw complementair is met de buggy'kes.
Iemand de reportage gezien?
-----------------------------------
Danielle Pinedo, © NRC Handelsblad
03/02/2005
BRUSSEL - Het gebeurt niet iedere dag dat er in het Israëlische parlement, de Knesset, een documentaire getoond wordt. Zeker niet als die zoveel beroering veroorzaakt dat een wetswijziging niet uit kan blijven. ,,Gevangen in het huwelijk'' is dan ook een film die lang op het netvlies blijft natrillen. Hij is provocerend en indringend.
DE documentaire vertelt het verhaal van Rachel, Michelle en Tamara, drie orthodox-joodse vrouwen in het Israël van de 21ste eeuw. Alledrie willen zij scheiden van hun echtgenoot, maar geen van hen krijgt daartoe de kans. Volgens de orthodox-joodse wet is een vrouw geen rechtspersoon. Het gevolg is dat een vrouw die volgens die wet trouwt, feitelijk door haar man wordt gekocht. Als hij weigert haar een get (scheidingspapier) te geven, komt zij in een soort niemandsland terecht. Krijgt zij kinderen bij een andere man, dan worden die tot mamzerim (bastaards) verklaard. En bastaards mogen volgens de joodse wet geen volbloed joden trouwen.
Rachel, Michelle en Tamara wachten al jaren op hun get . Om de zoveel maanden vervoegen zij zich samen met hun pleiter bij de rabbinale rechtbank, die sinds 1953 bevoegd is om zich over echtscheidingszaken tussen joden uit te spreken. Twee van de drie echtelieden hebben - in overeenstemming met de joodse wet - een nieuw gezin gesticht. Maar de wil om te scheiden ontbreekt, want, zoals Tamara uitlegt: ,,Mijn man geniet hier enorm van. Iedereen geeft hem zijn zin, hij trekt aan de touwtjes.'' Ze is zó ten einde raad, dat ze bereid is om hem voor de huwelijksontbinding te betalen. Maar hij weigert.
De film portretteert de macht van religie. ,,Als een religieuze vrouw kon ik niet accepteren dat de rabbinale rechtbank mij vertegenwoordigt'', antwoordde de documentairemaakster Anat Zuria enkele maanden geleden op de vraag waarom zij de film had gemaakt. ,,Je dénkt dat je in Israël een zekere autonomie hebt om beslissingen over persoonlijke aspecten van je leven te maken. En dan ontdek je dat er een schaduwkabinet bestaat dat die zaken controleert. Het wordt tijd dat men het huwelijk als een partnerschap gaat beschouwen.''
© NRC Handelsblad
,,Gevangen in het huwelijk'', om 13.50 uur op Nederland 1