Los bericht bekijken
Oud 26 januari 2020, 18:47   #26
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
(...)
Meteen maakt dit ook duidelijk hoe men diezelfde mensen(massa) op andere gedachten kan brengen. U raadt het al, een systeem van taksen en bonussen. Met betrekking tot het idiote autogebruik in Vlaanderen betekent dit alle vaste kosten afschaffen en zoveel mogelijk variabel maken in functie van het gebruik.
Onze overheid int jaarlijks miljarden € inkomsten uit het bezit en gebruik van auto's.
Voor 2018 was dat ruim 20,7 miljard €, een waanzinnig bedrag.

Het grootste deel daarvan, 70%, is vandaag al variabel.

Van de resterende 30% is er maar 1 post die variabiliseerbaar is en dat is de verkeersbelasting die ongeveer 8% van de totale inkomsten uitmaakt. Een schamele 1,7 miljard €. Om die belasting te variabiliseren is een duur kilometerheffingsysteem nodig.

De rest van die 30% bestaat voornamelijk uit BTW op de aankoop van een nieuwe of gebruikte wagen (8,1%), inkomsten uit boetes (2,1%) en BIV op nieuwe wagens (2,0%). Ik denk niet dat het de bedoeling is om die inkomsten te gaan verdelen over alle autogebruikers.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden