Los bericht bekijken
Oud 5 februari 2005, 20:29   #61
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik denkdat als alle bedrijven democratisch zouden beheerd worden, dit vroeg of laat zou leiden tot een afname van de concurrentie en de toename van de coöperatie. Het is een kleine stap van democratische bedrijven naar een algemene economische democratie, en het lijkt me onwaarschijnlijk dat de emocratie de markt volledig zijn gang zal laten gaan. De sociale kanten zullen ook belangrijk worden geacht naast de louter economische opbrengst.

Zulke democratische coöperatieve bedrijven zullen waarschijnlijk na verloop van tijd ook gaan inzien dat samenwerking over alle bedrijven heen de productie veel efficiënter kan maken, omdat men door middel van afspraken niet langer voor elkaars voeten gaat lopen om te pogen elkanders klanten af te pikken (waardoor een enorme verspilling ontstaat).
Samenwerking is zeer efficient gebleken. Samenwerking en uitwisseling van kennis en ideen is de sleutel van het menselijk succes als soort. Het is onmogelijk zich als individu instand te houden zonder samenwerking. Je kan gerust stellen dat samenwerking ingegeven wordt door eigenbelang. Dat was zo in de préhistorie toen men op mamoets joeg. Dat is nog zo, en zal altijd zo blijven.
Maar het menselijk vermogen tot samenwerken is beperkt volgens mij. Dat lukt uitstekend in een beperkte groep maar het is onmogelijk samen te werken met mensen waarvan je niet eens afweet van hun bestaan. Vandaar dat ik grootschalige planeconomie als onwerkbaar beschouw.
Wat ik wel mogelijk acht is dat groepen ( bv bedrijven ) onderling samenwerken om gemeenschappelijke belangen na te streven. Deze grotere structuur kan dan weer samenwerkingsverbanden aangaan met andere structuren, enz...
Elk bedrijf is een rechtspersoonlijkheid en vertegenwoordigd de medewerkers in de hogere structuur. Net zoals elk individu het eigen belang nastreeft door samenwerking, streeft elk bedrijf ook het eigenbelang na door samenwerking in het hogere samenwerkingsverband. Democratie en eigenbelang zijn niet tegenstrijdig.
Bedrijven die samenwerken bespelen ook de markt. Het is nl zinloos producten te produceren die niet gewenst worden en in het andere geval is het lonend om de productie op te drijven.
Citaat:
Een zuiver liberale maatschappij zou wel eens snel een zuiver communistische kunnen worden.
Laat ik het zo stellen:
Een communistische samenleving is een mogelijk gebouw dat opgetrokken wordt ( naast eventuele andere communistische en/of ander gebouwen) op het liberalistisch fundament

en ook:

De liberale rechtstaat beschermt de souvereiniteit van het individu en is op die manier de reconstructie ( of moderne variant) van het oersysteem toen ieder mens de vrije toegang had tot de Natuur. De communistische samenlevingen zijn de moderne varianten van het oercommunisme die bestonden in het oersysteem.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden