Los bericht bekijken
Oud 4 februari 2020, 23:00   #42679
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zo kunnen we bezig blijven. Hoeveel steden de Oranjes tijdens de Tachtigjarige Oorlog uitgehongerd hebben, verwoest hebben (platteland incluis), geplunderd hebben zijn niet te tellen. Mijn Limburg heeft heel erg geleden onder bijvoorbeeld de inval van Willem van Oranje die niet zo ver van bij me thuis de Maas overstak met zijn bende onverlaten Zwitserse en Duitse huurlingen. De kroniekschrijvers melden dat heel het (wat nu Belgisch is) Limburgs platteland werd verwoest door dit racaille :'eene grootste ramp ooit'. Er werd gemoord, verwoest, gebrand, en verkracht dat het geen naam had. Onze streek heeft heel wat tijd nodig gehad om te herstellen van dit gruwelijk schouwspel geïnitieerd door deze machtswellusteling van een Willem van Oranje.

Sommige (nieuwe) geschiedschrijvers of auteurs geven dan ook een hele andere kijk weer op de Tachtigjarige Oorlog en zij spreken dan ook van de Oranjes uit die tijd als onvervalste massamoordenaars.

Dus, ik zou maar zwijgen over Farnese. Of, als u Farnese dan toch wilt vermelden, dan ook in passant die schobbejakken van de familie Oranje vermelden en betitelen als onverdraagzamen en onvervalste massamoordenaars als het effe kan.
Voeg hierbij de repliek van Jan VDB op deze post en dan hebben we hier een mooi pleidooi voor een Herenigd Nederland. Nooit meer zulke waanzin ! En de beste waarborg daarvoor is het Herenigde Nederland.
Zoals mijn inziens de EU de beste waarborg is voor vrede in Europa...
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden