Los bericht bekijken
Oud 5 februari 2020, 10:56   #42723
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.005
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U beweert: het Wilhelmus IS een geuzenlied. Dan vraag ik mij af hoe het komt dat het Wilhelmus meerdere keren per jaar in de kapellen van de SSPX wordt gezongen? De lijn van mgr. Lefebvre is niet onmiddellijk die van toegeeflijkheid...

En u weet geen antwoord.

De reden is heel eenvoudig: het is geen lied tegen katholieken, maar een lied tegen de Spaanse verdrukker.
Ik beweer dit niet alleen. Het is gewoon zo. Wat zou het anders wel zijn?
En zeker weet ik een antwoord. Natuurlijk is het Wilhelmus een geuzenlied. We hebben daar zelfs zeer vroege verwijzingen naar en dus ook bewijzen van.


°
“Corts na dat Graef Lodewijck van Groninghen op ghebroken, ende van Groeninghen verdreuen was is de Prince van Oraengien na de mase ghetoghen.’, ‘Een nieu Christelijck Liedt gemaect ter eeren des Doorluchtigsten Heeren Wilhelm Prince tot Oraengien, Patris Patriae mijnen G. Vorsten ende Heeren. Waer van deerste Cappitael letteren van elck Vers zijner V. G. Name meebrengen.”
Bron: Een nieu Guese liede boecxken.
Jaartal: 1576.


°°

“Een nieu Liedeken, gemaeckt ter eeren den Doorluchtigen Heere Wilhelm, Prince van Oraenjen: waer van de eerste Capitael Letteren van elck Veers sijn V. G. Name mede brenghen."
Bron: Geuse lietboeck.
Jaartal: 1683.



U beter informeren in het vervolg.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 februari 2020 om 10:57.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden