Los bericht bekijken
Oud 6 februari 2020, 18:17   #2408
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Jaarlijks tegen de 800 miljoen om drugsgebruikers hun pleziertjes te gunnen.
Daar geloof ik niks van.
En tenzij je dat getal kan staven met een deftige bron zal ik het ook nooit geloven.

Dat de war on drugs per jaar 800 miljoen kost kan ik best aannemen maar dat is geen kost die druggebruikers veroorzaken. Dat is een kost die mensen die tegen druggebruik zijn veroorzaken.

Ik ga nergens ontkennen dat druggebruik kosten met zich meebrengt. Nogal wiedes; praktisch alles brengt kosten met zich mee.
En qua druggebruik tel ik dan bv. de kosten veroorzaakt door ongevallen door druggebruik, de verslavingszorg en de kosten voor eventuele andere gezondheidshulp aan druggebruikers mee.

En ik geloof van zijn leven niet dat dat 800 miljoen euro kost.
Is dat overigens 800 miljoen per jaar? Of per maand? In België alleen? Of in heel Europa? Voor cannabis alleen? Of voor alle drugs?

En mocht het toch zo zijn dat die 800 miljoen klopt (laten we eens heeeel goedgelovig zijn); reden te meer om te legaliseren!! Het zwarte circuit verdient nu jaarlijks een veelvoud van dat bedrag. Als we daar als maatschappij, al is het maar een deel ervan kunnen gebruiken gaat de vernoemde kost van 800 miljoen sowieso al een pak dalen.

En voor je nu afkomt met een boutade als "laten we dan inbreken ook maar legaliseren" wil ik je er even op wijzen dat cannabisgebruik, in tegenstelling tot inbreken, nagenoeg geen negatieve invloed heeft op de samenleving.

Geloof je dat niet, ga dan even kijken in landen waar cannabisgebruik al jaren toegestaan is. Vallen in Nederland de verkeersslachtoffers bij bosjes? Draait de Nederlandse economie volledig in de soep? Zijn alle normen en waarden daar vervallen tot het niveau van kakkerlakken? Net zo in Colorado, Canada, Portugal,...

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het legaliseren van cannabis een nefaste invloed heeft op de samenleving.
Er is dus ook geen enkele reden om massaal geld te steken in het bestrijden ervan.
En er is dus helemaal geen reden om de kosten voor die bestrijding in de schoenen van cannabisgebruikers te schuiven.

800 miljoen...