Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis
De hoeveelheid energie die nodig is heb ik in mijn vorige post aangetoond. Het enige verwijt dat je kan maken die processen niet-isentropisch zijn en dat door warmte-ontwikkeling exergie verloren gaat. Bij hoge-temperatuur elektrolyse speelt dit minder een rol. Een SOEC electrolyzer haalt praktijkefficiënties van 90-95 %. Een FC stack kan terug stroom opwekken met een praktijkefficiëntie van 60-70 %. Dat cijfer van 2,6 waar dat vandaan komt, echt geen idee...
Maar als waterstof zo'n onzin is, waarom zetten sommige landen er zo sterk op in, gelijk Korea ? Doosan bouwt er een 200 MW electriciteitscentrale op brandstofcellen, de overheid bouwt er 3 waterstofsteden (inclusief H2 netwerk om FC-WKK's in appartementsblokken van energie te voorzien), de waterstofbus kan ik al nemen in Ulsan....
|
U spreekt geen onwaarheden. Maar...
Een PEM heeft een electrische efficientie van 50-60 % in de praktijk. Uiteraard kan je ook nog wat warmte recupereren. Helaas is dit slechts een deel van het verhaal. De omgekeerde beweging, PEM electrolyse heeft een efficientie van pakweg 80 % op dit moment.
Bron: de fuel cell stacks waar mijn studenten mee hebben gewerkt....
En dan komt het moeilijke verhaal: het vloeibaar maken van waterstof, het opslaan van waterstof, zijn beiden moeilijke zaken. Energetisch duur & niet evident. Aan dat fasediagram kan je niet veel doen hé....Daar verlies je ook weer eens 13 %.
0.8*0.6*0.87 = 41 % efficientie. Met de state of the art equipment in de ideale omstandigheden (quod non in realiteit).
De electrische efficientie van een BEV is exact dubbel zo hoog. (82 %)
En dan spreken we nog niet over de verliezen in opslag (al eens een tank cryogeen gehouden ? Dat kost ook energie of je verliest materiaal...) en dergelijke....
Als je de hele som maakt is het voor personenvervoer geen interessante optie, zelfs al krijg je State of the Art fuel cells en dergelijke. Prof. Belmans van Energyville zit dat op twitter ook constant uit te schreeuwen dat een HEV ongeveer 1/3 van de energetische efficientie heeft als een BEV. Komt overeen met mijn (proffesionele) mening en de vastgestelde feiten.
De enigste goede toepassing is het gebruiken van waterstof als buffer in stationaire toepassingen, zoals stadsverwarming, waar je energie gebruikt dat overtollig is op dat moment.
Maar als ingenieur kan ik gewoon niet anders als concluderen dat BEV's voor personenvervoer
op dit moment de beste keuze zijn vanuit een energetisch standpunt.