In januari werd een test uitgevoerd waarbij de Starliner capsule,die verondersteld is astronauten heen- en terug naar het ISS te brengen,moest bewijzen dat hij onbemand,volautomatisch,heen- en terug naar het ISS kon vliegen.
Het was breed in de pers hoe een "foutje met de klok" ervoor zorgde dat het ding nooit bij het ISS geraakt is .Er werd veel gewag gemaakt van de "near perfect" landing in de woestijn.
https://arstechnica.com/science/2020...ht/?comments=1
En ondertussen mag blijken dat dat "foutje" met het horloge niet de enige software-fout was.Blijkbaar heeft men,terwijl de Starliner nog in de ruimte was,nog ijlings een andere fout (die fataal kon geweest zijn) met betrekking op de correcte scheiding van de "service-module" en de "capsule" moeten "flashen" (gelukkig dat dit tegenwoordig kan),of het was een kompleet debacle.
Uit de ,zorgvuldig geformuleerde-,teksten van NASA-voorzitter Bridenstein kan men begrijpen dat hij het vertrouwen in het kwaliteits-systeem van Boeing verloren is.......Het is steeds waarschijnlijker nu dat deze test kompleet overnieuw zal moeten alvorens de levens van astronauten op het spel worden gezet.
Voor NASA,voor de Amerikaanse belastingsbetaler ook,dient zich nu een scenario aan dat NASA-personeel voor nog onbepaalde tijd zal mogen "kamperen" in Boeing-fabrieken om ,met arendsogen,het werk te overschouwen dat Boeing zelf behoorde te doen,en waarvoor B.Corp merkelijk meer centen ontvangen heeft dan een zekere concurrent....
Ja,het was tenslotte een "TEST-vlucht",maar er zijn bepaalde fouten die men niet verwacht nog aan te treffen in deze laatste fase van een VLUCHT.
Voor Boeing Corp,ooit DE refentie op het gebied van "vliegende tuigen" stapelen de problemen zich op,er is iets verschrikkelijk mis met deze firma....
