Los bericht bekijken
Oud 8 februari 2020, 17:38   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Pan(d)a rei.
Je kan de huidige Vlaamse cultuur maar niks vinden, maar hij is er.
Met meer mensen die in ploegen werken, met meer mensen die graag uitslapen, met bijna geen mensen die kerks zijn, met iedereen die twaalf uurwerken in huis heeft, de meeste zelfs radiogestuurd ...
Als een lawaaierige tractor passeert, dan denken we aan die boer die hard werkt voor zijn boterham, als een haan kraait denken we aan levend erfgoed, als de klokken luiden, dan weten we dat elke pastoor tegenwoordig ongeveer 70 jaar is, en zes parochies tegelijk moet bedienen, aan 5 gelovigen per mis.
Als de klokken luiden, dan denk ik ook aan mensen die nog voor een kerkelijk huwelijk kiezen (nog steeds een niet onbelangrijk aantal), aan ouders die hun kinderen kerkelijk laten dopen (ook nog steeds een niet onaardig aantal), aan mensen die een familielid een kerkelijke begrafenis willen geven (ook nu nog steeds een aantal dat niet te negeren valt)...

Als de klokken op het uur luiden, dan denk ik niet aan een religieuze dienst maar wel een referentiekader voor de dag.

Ik weet niet waar u uw eieren haalt, maar een haan "als erfgoed" zien betekent de snelle dood van het kippenras. Geen haan, ook geen kuiken. Geen hen meer en dan ook eitje meer als ontbijt.

Het klokkengelui hoort nog steeds bij onze Vlaamse cultuur, ook al vindt u dat meer niets. De klagers over de klokken vormen een onooglijke minderheid. De meerderheid heeft er geen bezwaar tegen. Buiten Pasen of Kerstmis wordt er meestal niet 's nachts kerkelijk geluid. Wel burgerlijk. Dus moet dat dan ook maar op de gemeenteraad geregeld worden. Is er een meerderheid voor het uurluiden tussen tien uur 's avonds en zes uur 's ochtends, het zij zo. Is de meerderheid tegen, het zij zo. Als democraat én gelovige burger lijkt me dat een evenwichtige benadering. Niet de ideologische die u voorstaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden