In uw tekst van 26/1, waarin u uitlegt waarom u het partijstandpunt over het cordon sanitaire niet deelt, geeft u ook voorwaarden aan die u aan het Vlaams Belang zou hebben opgelegd voor gemeentelijke coalities.
Ik citeer:
Citaat:
a. Dat de VLD niet de enige coalitiepartner is van het VB
b. Dat de VB-coalitiepartner een verklaring ondertekent waarin zij
zich verbindt:i. De mensenrechtenverdragen en de wetten van België en Decreten van Vlaanderen te eerbiedigen
ii. De onafhankelijkheid van de rechterlijke macht te eerbiedigen
iii. Geen hatelijke en kwetsende meningen te uiten of hatelijke daden te stellen naar om het even welke bevolkingsgroep in de gemeente
iv. Het coalitieakkoord en de erin gesloten compromissen onverkort te verdedigen bij haar basis en bij de bevolking.
|
U noemt het, met enige humor, 'Aanpassen of aan de kant te blijven staan'.
Ik heb hierover twee vragen:
1) Vreest u niet, dat om het CS te doorbreken, het Vlaams Belang om het even wat zal tekenen? Hoe realistisch is het dat een lokale VLD afdeling een coalitie zal kunnen opzeggen indien het Vlaams Belang zich niet aan deze voorwaarden houdt? Met name punt iii. lijkt mij moeilijk houdbaar voor het Vlaams Belang.
2) Heeft u voorwaarden voor de andere coalitiepartner? Moet het SP.a of CD&V zijn, of komt bijvoorbeeld ook Liberaal Appel in aanmerking?
Met dank