Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen
PTB/PVDA slaagt er wel in.
Ik ben geen fan van hun partijprogramma, maar ik apprecieer wel hun rechtlijnigheid.
|
De sukkelaars van pvda stellen enkel iets voor omdat ze hun wagonnetje haakten aan succesboy Raoul Hedebouw. Mertens zijn rariteitenkabinet zou anders maar een marginaal fenomeen zijn.
Citaat:
Indien men het federale niveau wil behouden of versterken, moet men ook maar overal in de federatie lijsten indienen.
|
Waarom zou men dat '
moeten' doen ?
Er is een systeem, er is een uitslag, het is aan de beligerante partijen om hun eigen groot gelijk eindelijk eens aan de kant te zetten en verdomme na al die maanden een regering en een regeerprogramma overeen te komen.
Dat Magnette het niet aankan/aandurft om de waarheid te zeggen op zijn partijbureau en hen met hun neus in de boodschap te drukken dat PS en N-Va een compromis moeten maken is ZIJN persoonlijke zwakte. Een Di Rupo zou daar wel in gelukt zijn.
Een echt sterke voorzitter trekt elk dossier erdoor.
Di Rupo kon dat. De Wever kon dat, die liet zijn eigen partijcongres een tekst goedkeuren dat ze artikel 1 van de statuten in de frigo staken.
Magnette kan/durft dat blijkbaar niet.
Citaat:
De manier waarop de traditionele partijen zijn gesplitst (redelijk uniek denk ik in vergelijking met andere federale landen) bemoeilijkt de vorming van een federale regering.
Ook al zijn het zusterpartijen en kunnen ze elkaar vaak wel vinden, het blijven afzonderlijke partijen. Bij CD&V en CDH merk je dat natuurlijk het sterkst, dat zijn eigenlijk nog maar amper zusterpartijen. Maar ook SPA en PS of Open VLD en MR hebben vaak andere belangen.
Ik denk dat de vorming van de regering van het BHG een duidelijk recent voorbeeld is dat ook de blauwe as wel eens durft te breken.
|
Dat is zo. Politiek draait nog altijd rond situationeel opportunisme, dat heeft
altijd voorrang op de principes.