Los bericht bekijken
Oud 23 februari 2020, 12:12   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard

vervolg,
Edit: het feit dat Vlaanderen de 4k premie voor een EV gewoon afgeschaft heeft zal Jan Modaal particulier natuurlijk niet meer of veel minder aan een EV doen denken, België zal wslk nu het enige land zijn in Europa dat eerder vervuilende nieuwe wagens promoot door niets te doen.

Maar het méér aan BTW bij de zeer weinige EV-kopers die nu nog een 8-10k duurdere EV kopen kasseren ze wel graag genoeg.

De EV-verkoop in BE zal zeker gestopt worden en een ferme dip hebben, terwijl ze in buurlanden omhoog gaat (bvb D heeft zijn premie tot 2025 verlengd). De Belgische koper zal gewoon zijn aankoop uitstellen tot ze weer een extra stimulans invoeren.

Citaat:
https://www.techpulse.be/nieuws/2411...che-wagens-af/

Ongelukkige timing

Het besluit van de Vlaamse regering wordt niet overal op applaus onthaald. Enkele belangengroepen hebben zich er al tegen uitgesproken. Volgens automobielfederatie Febiac is het nog veel te vroeg om de premies af te schrijven. Volgens hen moet de echte doorbraak van elektrische wagens nog komen, en is een financiële stimulans daarvoor meer dan welkom. Ook moet er volgens hen dringend geïnvesteerd worden in meer oplaadpalen. Bij Febiac vrezen ze dat het afschaffen van de opmars een rem kan zijn op de verdere doorbraak van elektrische wagens.

Een conclusie die ondersteund wordt door Avere, de federatie voor elektrische mobiliteit. Volgens hen komen er nu juist meer betaalbare modellen op de markt, die in combinatie met de premie de aankoop van een elektrische wagen een stuk interessanter kunnen maken voor de doorsnee Vlaming. Zij vinden de beslissing om de premie af te schaffen ongelukkig met de klimaatdoelstellingen van Vlaanderen. Die luiden dat er eind 2020 minstens 7,5% van de wagens op de Vlaamse wegen elektrisch moet zijn. Nu wordt volgens Avere een belangrijke stimulans weggenomen om op duurzame mobiliteit over te stappen. Avere hoopt dan dat ter compensatie de Vlaamse regering naar manieren zoekt om de prijs van elektrische wagens te drukken.

Citaat:
“Veel mensen aarzelen om een elektrische wagen te kopen, omdat de laadinfrastructuur in België niet op peil staat. Die hindernissen moeten autobranche én overheid samen wegnemen. Een sterke fiscale stimulans is vandaag echt nog onontbeerlijk. We betreuren dat de Vlaamse regering nu al beslist dat de premie zijn doel gemist heeft. Het moet juist nog allemaal beginnen. Deze maatregel afschaffen, is een rem zetten op de toekomst van duurzame mobiliteitsoplossingen.” Luc Bontemps, Febiac

Laatst gewijzigd door Micele : 23 februari 2020 om 12:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden