Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob
Kan het net dat aan?
Om op 5 minuten een hoop kWu ergens in te pompen heb je al een super performante installatie nodig. Als je op de Autoroute du soleil de lange rijen auto's aan de tientallen pompen tegelijk ziet tanken...
|
Tegenwoordig gaan ze met de Thalys op wintervakantie naar de Franse Alpen. (was gisteren op het nieuws) Zeker diegene die niet ver van die stations wonen.
Met een gezin wel wat duurder (tot het dubbele) maar je reist wel veiliger en zelfs sneller. (geen files, geen péage)
Op ca. 6 uur waart je vanuit Be op je bestemming in de Franse Alpen.
Ik denk nooit dat er op 5 minuten een zware EV "moet opgeladen" worden.
15 minuten (naar 80%) zoals vandaag al mogelijk is, is ruim genoeg.
Of 30-40 minuten voor de mensen die een langere pauze nodig hebben (gezin)
5 minuten heeft gewoon weinig zin aangezien men toch rustpauze(s) inlast tijdens lange autoreizen.
Omdat een fossiele wagen op 5 minuten kan voltanken (in de beste omstandigheden, geen aanschuiven) moet men dat zeker niet willen toepassen op EV. Ook met een ICE neem ik mijn tijd en tank niet langs de snelweg.
Ik sluit wel niet uit dat er enkele zeer snelle laadpunten kunnen geplaatst worden voor de superEVs maar die zullen er navenant ook meer voor moeten betalen.
Wat voor het gevolg heeft dat de meeste toch trager willen laden als die hypothetische EV-racers naar "de Soleil".
Het net "kan dat altijd aan" als er zeer grote laadstations +40 komen (en die zijn er al, of komen weldra zie onderaan 40 x 250 kWDC)
Het zullen namelijk slimme laadpalen/laadstations zijn die het totaal afgenomen vermogen bij max bezetting terugregelt tot aan de max grens.
Meestal zet men ook extra powerpacks in die de vraagpieken gaan opvangen.
Powerpacks die geregeld bijgeladen worden via zon en wind in de buurt.
Die powerpacks kunnen dus ook onafhankelijk zijn van het grijze stroomnet (in zonnige streken).
In Hilden, Duitsland gaat het eerste V3 Suc laadstation komen waar 40 EVs (Teslas) tot 250 kW gelijktijdig kunnen laden:
Citaat:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...hilden-germany
Biggest Tesla V3 Supercharger Station in Europe to be built in Hilden, Germany
by Vivien Hantusch February 01, 2020
Just days after Musk's original tweet, it became known that Tesla will build its biggest Supercharging station in Europe to date in Hilden, Germany, with all 40 stalls being V3 Superchargers.
Hilden is close to the Benelux counties – and right next to a huge Autobahn interchange, making it a convenient stop for people traveling from and to the Netherlands, Germany, Belgium, Luxembourg and perhaps even France.
V3 offers charging speeds up to 250 kW – compared to Tesla's earlier V2 stalls, which could only deliver up to 150 kW, this is another massive improvement in charging experience. And since V3 stations don't share power like Tesla's other charging stations do, Tesla says that – combined with the higher output – they anticipate the average charging time to drop to around 15 minutes.
|