Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha
Eigenlijk kom je net te beamen wat ik ongeveer kwam te stellen
Het heeft niet zozeer met die polygamie maar met de sociale status te maken.
Polygamie is dan een eventueel symptoom/middel dat wijst hoe mensen denken te knoopjes nog aan elkaar te knopen dat of nu als gebruik of als stelsel of gewoon als handig middel wordt gehanteerd doet er in feite niks toe.
Zo zou je ook kunnen stellen dat we maar nieuwe-geziinen moeten gaan verbieden
Want doordat 2 ( die komen uit een andere relatie ) die gaan samenhokken en hun financiële en andere middelen combineren is de kans veel hoger dat er misschien nog eentje van hun eigen bijkomt en dat brengt dan weer een meerkost met zich mee
ah zo zie je datte dus als wettelijk stelsel en dan al die vrouwen laten overkomen.
Maar dan nog
Neem het gewone stelsel en vrouw komt over ( of man )...ze gaan later weer uit elkaar dan heb je twee nieuwkomers die misschien twee nieuwe gezinnen gaan vormen met personen die ze laten overkomen.
Ik vrees dat dat nogal een moeilijke zaak is om daar een prognose uit te gaan destilleren.
Het enige wat je zou kunnen doen is zorgen dat het bv niet meer kan dat mensen overkomen als partner...maar ja dan zit ge weer met diverse wetgevingen etc
|
ik denk iets verder te gaan, omdat er een verband is tussen kans armoede en culturele achtergrond. Vaak houdt dit armoede in stand. Daarmee wil ik niet stigmatiseren, ik stel dit vast.
polygamie heeft ( meestal) te maken met culturele achtergrond en levensovertuiging.
Ook uw andere redenering klopt niet.
Stel; Jan en Marie hebben beiden twee kinderen uit een vorig huwelijk, met co ouderschap. Jan komt een nieuwe partner tegen, Greet met ook twee kinderen uit vorige relatie. Ze gaan samenwonen en vormen een nieuw samengesteld gezin met 4 kinderen. Samen kregen ze nog één kind, dus zijn ze met 5 kinderen of een gezin bestaande uit 7 personen.
Mo mag volgens zijn Koran 4 vrouwen, dat ik ook hier nu toegestaan dus trouwt hij met Houria, Fatima, Fatiha en Saida.
Hij verwerkt in totaal 12 kinderen bij zijn vrouwen. Het gezin bestaat dan uit 17 personen.
Wat denkt u, binnen welk gezin zal meer hulp en dienstverlening nodig kunnen zijn? Denk maar aan kinderbijslag, werkloosheiduitkeringen, studiebeurzen, ziektekosten, sociale woningen?
Natuurlijk kan het dat Mo en zijn 4 vrouwen werken en Jan en Greet allebei niet. Maar wanneer je meeneemt dat levensovertuiging en culturele achtergrond ook factoren zijn binnen armoede, is die hypothese toch iets minder waarschijnlijk, globaal genomen.