Los bericht bekijken
Oud 1 maart 2020, 14:57   #64
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Parlementariers vertegenwoordigen de natie, ook degenen die niet (mogen) stemmen. En de scheeftrekking zit 'm vooral in niet-kiesgerechtigde minderjarigen bijvoorbeeld.
Kan u het begrip 'natie' in deze eens verduidelijken?

Wanneer ik tijdelijk in Verwegistan ga wonen, bijvoorbeeld voor mijn werk, hoor ik dan tot die natie? En zo ja, waarom mag ik dan niet stemmen?

Hebt u cijfers over die scheeftrekking? Ik dacht dat vooral de inwijking door volwassenen, ook van veel Europeanen in de Europese instellingen in Brussel werkend, voor de scheeftrekking zorgen. Zo is Brussel op zich goed voor 4 van de g zetels die 'scheef' zitten. Dat betekent toch dat 10 procent van de inwoners voor 44% van de anomalie zorgen. Niet kiesgerechtigde kinderen worden overigens vertegenwoordigd door hun ouders. Of wil u terug naar het cijnsstelsel of het meervoudig kiesrecht?

En, ik stelde dat al vroeger maar tevergeefs, hoe democratisch is het dat mensen iemand als 'vertegenwoordiger' moeten zien zonder dat ze inspraak hebben door wie ze vertegenwoordigd zijn. Dan waren de slaven vroeger ook excellent vertegenwoordigd door hun meesters.