Los bericht bekijken
Oud 5 maart 2020, 11:01   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard

vervolg, Somers is nu officieel ook klimaatminister.

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200304_...limaatminister

Somers nu ook klimaatminister

BRUSSEL

Zet Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld) met zijn eigen klimaatplan klimaatminister Zuhal Demir (N-VA) voor schut? Of probeert hij maar te helpen?

Bart Somers, minister van Binnenlands Bestuur, heeft een eigen klimaatplan dat een stuk verder gaat dan dat van Vlaams klimaatminister Zuhal Demir (N-VA). Hij vraagt de gemeenten bijvoorbeeld om tegen 2030 voor elke inwoner een boom te planten en een halve meter haag. Goed voor 6,6 miljoen bomen en 3.300 meter hagen. Hij wil ook dat jaarlijks 3,5 procent van de huizen gerenoveerd wordt, 1 procent meer dan Vlaanderen voorziet of 30.000 extra woningen per jaar. Verder wil hij ook één laadpunt voor elektrische auto’s per 200 bewoners, vier keer zoveel als Vlaanderen. Somers lanceerde zijn plan in De Morgen en Het Laatste Nieuws. Wij vroegen om het document in te kijken, maar een uitgeschreven tekst is er niet.

Zet Somers nu Zuhal Demir voor schut, vraagt zowel vriend als vijand zich af? Is dit een zoveelste aflevering in de vechtpartijtjes tussen N-VA en Open Vld in de rand van de federale regeringsvorming? Zal dit de sfeer in de Vlaamse regering verbeteren? Dat valt te betwijfelen, maar Somers gedraagt zich in elk geval zoals een goede burgemeester die praktische oplossingen bedenkt voor complexe problemen en niet blijft zeuren en klagen dat niets kan.

Burgemeesters

Hij verwijst naar een eerdere oproep van Demir die aan alle ministers vroeg om hun deel voor het klimaat bij te dragen. Somers gelooft in de kracht van lokale besturen en voelt zich geruggensteund door de convenanten die burgemeesters vrijwillig afsluiten met Europa. “Van de 300 Vlaamse gemeenten hebben 269 die convenanten ondertekend”, zegt de woordvoerder van Somers. “86 gemeenten willen de broeikasgassen met 40 procent verlagen tegen 2030.” Die 40 procent daling is meer dan de 32,6 procent waarvan Zuhal Demir in haar Vlaams klimaatplan uitgaat, bovendien vertrekken ze vanaf een andere datum. Voor Vlaanderen is dat vanaf 2005, voor de burgemeesters is dat vanaf 2011. De burgemeesters zijn dus ambitieuzer. Maar een gemeente kan in de praktijk niet veel doen, want op wegverkeer, openbaar vervoer of renovatie, heeft een lokaal bestuur niet veel impact. Toch een kleine gemeente niet.
Of de afgeschafte EV premie terug ingevoerd kan worden geen woord.

En alweer dat afgezaagd excuus dat er meer laadpalen, en veel sneller openbare laadpalen, moeten komen. Wie of wat vertraagt dat of houdt het tegen is toch de vraag?

Denken ze daar nu echt dat er meer mensen een EV gaan kopen enkel om de troost dat er meer openbare laadpalen gaan komen?

95% van de Noorse eigenaars van een EV laden nooit of heel zelden aan puur openbare laadpalen (24/7)
Aja dat wisten ze nog niet.

Citaat:
According to the survey results, plug-in vehicles are mainly charged at home, whether in their garage or at an outdoor parking on the owner property, with 59% of BEV owners and 74% of PHEV owners charging this way. Only 6% of BEV owners and 5% of PHEV owners never charge at home. Charging at work is relatively common among BEV owners, 28% do it more than twice a week, 38% weekly. About 21% of PHEV owners do it at least weekly. Charging elsewhere is rare, but BEVs owners more frequently recharged at public charging stations and shopping centers than PHEV owners. Fast charging is used for irregular trips where users plan to use fast chargers to accomplish the trip or to solve a problem on the go. Most battery electric vehicle owners manage everyday life well and are satisfied with the vehicle which in combination with attractive local incentives not available to plug-in hybrid owners and other vehicle users.[21]
https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...ay#2016_survey
Nederland: de tendens naar bijna evenveel semi-publieke laadpunten als openbare 24/7 laadpunten is er, per 31 dec 2013-2019:
Citaat:
Publiek (24/7 openbaar toegankelijk)
3.521
5.421
7.395
11.768
15.288
20.228
27.773 (stijging 7545 tov 2018)

Semi-publiek (beperkt openbaar toegankelijk)
2.249
6.439
10.391
14.320
17.587
15.633
21.747 (stijging 6114 tov 2018)

https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers
De laadpunten thuis worden geschat op 120.000.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 maart 2020 om 11:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden