Los bericht bekijken
Oud 7 februari 2005, 14:14   #1
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard Een vraag, antwoorde wie zich geroepen voele

Eigenlijk is dit een vraag aan alle (Vlaamse, ik heb het gevoel dat d�*t een pleonasme aan het worden is) neolibs aanwezig op dit forum, maar de conservatieven mogen het evenzeer beantwoorden (het spijt me, M Bouckaert, ik ben niet zo individualistisch ingesteld, ik stel liever vragen aan groepen mensen).

In uw pleiten voor een Vlaamse staat (of tenminste, meer Vlaamse autonomie, om het melkachtig uit te drukken), wat hebt u dan voor ogen? Hetgeen waar het, via de Vlaamse Overheid, op begint te lijken? Zijnde een naar goede Franse (en dus ook Belgische) gewoonte centralistische eenheidsstaat? Zij die al tientallen jaren klagen het Belgisch centraal model beu te zijn, de bemoeienissen van buitenaf, van politici die zaken beslissen terwijl ze eigenlijk geen kijk hebben op de situatie.. Door wat wensen zij l'état-papa te vervangen?

Men (=de zgn Vlaamsgezinden, alhoewel ze zich eerder laten kennen als anti-België-gezinden) klaagt dat het zgn federale staatsbestel dat werd geïnstalleerd in het vierde kwadrant van de 20e eeuw nog immer betuttelend werkt, dat er fundamenteel niets veranderd is en méér, dat dit niet te wijten is aan de uitwerking van dit model maar aan België (een starre, alles-in-de-weg-zittende constructie blijkbaar) zelf.
Dat onze staatsstructuren in feite helemaal niet overeenkomen met het ideale federale model gaat blijkbaar aan hen voorbij. Dat de vroegere centralistische door Brussel gedomineerde staat België in feite gewoon gehalveerd is, de rest van de bevoegdheden verdelend over 2 even gecentraliseerde deelstaatregeringen is blijkbaar niet relevant. Nee, men blijft verder klagen over de "Belgische" betutteling. Terwijl de Vlaamse en Waalse regeringen net gebaseerd zijn op dit model. Is het niet acuter deze aan te pakken ipv het afkalvende Brussel-Bruxxelles?

De eerste en meest fundamentele stap van het oplossen van elk probleem is het herkennen van de oorzaken. De oorzaak die aan de basis ligt van het ongenoegen omtrent onze staat liggen niet bij de staat zelf, maar aan het feit dat deze gevormd is naar Parijs' model en dat dit niet te verenigen is met onze moderne maatschappij.

Ziedaar mijn vraag: door wat wensen jullie, dus zij die in Vlaanderen een toekomst zien België te vervangen? En hoe willen jullie de structuur van de huidige Vlaamse Overheid veranderen, want ze lijkt mij gevaarlijk goed op weg om een Brussel-Brussel te worden.
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline