Wat de toekomst van het Vlaams staatsmodel moet worden, hangt af van de evolutie van Europa tov de regio's. Vb, wat zullen de bevoegdheden worden van europa en welke niet.
En ook de vorming van de regio's op zich.
Pas dan kunnen we denken over functie van en centralisatie van het bestuur/macht in Vlaanderen.
We zullen zien dat de regio's zich zullen herstellen in Europa tot de situatie Voor de franse revolutie. Want de landsgrenzen en verdeling van de provincies dateren uit die periode, met alle conflicten en problemen die we tot nu toe kennen. Dit omdat veel landen kunstmatig zijn samengesteld, zonder rekening te houden met culturele/ taal/ en economische eigenschappen van gebieden (wat in europa de uiteindelijke regio's zouden moeten vormen) Zoals voorspeld in het Verdrag van Bonn 1988.
Bijvoorbeeld, voor Vlaanderen zal er een veel grotere aanhechting komen van de Region Du Nord in frankrijk met Rijsel tot Vlaanderen. Zelfs Noord Henehouwen (moeskroen) zie ik integraal aansluiten bij het Vlaams gewest met tijd.
Ook Zeeuws Vlaanderen zie ik nog dichter aangroeien tot Vlaanderen. Brussel zie ik uitgroeien toe een volwaardige Europese zelfstandige regio met Washington DC als voorbeeld. Tenminste als Brussel de Europese hoofdstad Blijft.
Het enige verschil tot de vorming van regio's (met voor de Franse Revolutie) zullen nu economische kenmerken en samenwerkingsverbanden de doorslaggevende factor zijn.
Laatst gewijzigd door giserke : 7 februari 2005 om 14:42.
|