8 maart 2020, 17:50
|
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper
Wat betekent een woord?
Taal helpt ons met communiceren (niet slecht bij gebrek aan beter).
Toch heeft het ook zijn beperkingen.
Wat is God?
Stel de vraag aan 100 willekeurige passanten.
Uit de 100 antwoorden, krijg je er waarschijnlijk geen 2 die volledig identiek zijn.
Zelfs de bestaande religies raken er niet uit.
Er kunnen trouwens best meerdere levels bestaan.
Von Däniken in zijn boeken over 'waren de goden kosmonauten', zou zo'n level kunnen zijn.
Geen Goden dus naar huidige ideeën, wel kosmonauten.
Heel lange levensduur, buitengewone gaven (zeker in de tijd dat ze zich manifesteerden).
Maar sterfelijk, niet alwetend, niet almachtig enz...
Oneindig(heid) is ook zoiets.
Van ons universum kennen we ongeveer het begin.
Maar enkele generaties terug, leek ook ons universum oneindig (met de kennis van toen).
Gemeten naar een mensenleven komt het ook aardig in de buurt van oneindigheid.
Maar het lijkt ontsproten te zijn aan iets dat vooraf/erbuiten bestond.
Datgene dat eventueel vooraf bestond en waaruit het mogelijk ontstaan is zou echt oneindig kunnen zijn, maar misschien ook niet. Misschien is dat ook iets dat op zijn beurt geboren uit iets dat nog groter is en ga zo maar door. Allemaal giswerk natuurlijk, maar niet onmogelijk.
Het lijkt me tevens niet onmogelijk dat het universum, multiversum, of het 'AL' (als in alles wat is – zonder limitering van onze huidige waarnemingshorizon) bewust is.
Momenteel wordt materie en energie vaak als onbewust gezien.
Toch is ons bewustzijn (dat waarschijnlijk slechts het bewustzijn van een aardworm is in vergelijking met dat van God – als hij bestaat) ook iets dat ontstaat uit het samenklutsen van materie en energie.
Het bestaan van God is dus wat mij betreft zeker niet onwaarschijnlijker dan dat hij(zij/het) niet bestaat.
Persoonlijk ben ik zelfs geneigd het omgekeerde te denken, dus dat het eerder waarschijnlijk is dan onwaarschijnlijk.
Maar dat is natuurlijk gewoon een kwestie van geloof (waarmee de circel rond is).
|
Je kunt uiteraard het begrip 'god' zodanig rekken dat het een volledig leeg begrip wordt waar men dan niets meer mee kan aanvangen. Wat is het nut daarvan?
|
|
|