Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans
|
Neen eentje die de waarheid verzwijgt. Eigenbelang.
De CEO die enkel aan de winst van het bedrijf moet denken, en aan zijn eigen vet loon.
"De waarheid" is dat al zeker niet. Die wil gewoon de EV-kopers afremmen een Peugeot te kopen waar ze verlies op maken.
Indien men degelijke EV verkoopt voor pakweg 30.000 € is dat meestal met specifiek verlies als de productie nog niet hoog genoeg is.
Bij VW spreekt men van 3000 € verlies per wagen (ID.3 van 30k) de eerste jaren:
Citaat:
https://ecomento.de/2019/04/24/vw-el...zeug-bis-2025/
Die Basisversion des I.D. mit 48-kWh-Batterie wird laut Auto Motor und Sport voraussichtlich 29.990 Euro kosten. Starten werde die Baureihe allerdings in einer Frühbucher-Edition mit 62-kWh-Energiespeicher und einer Reichweite von rund 400 Kilometer. Strom gezapft werden soll mit bis zu 125 kW. Der Preis für diese Ausführung dürfte deutlich über 30.000 Euro liegen.
In der Anlaufphase der I.D.-Modellfamilie rechne VW „derzeit mit einem Verlust von etwa 3000 Euro pro Fahrzeug“, berichtet Auto Motor und Sport. Moderne Elektroautos werden demnach für mehrere Jahre ein Verlustgeschäft für den Hersteller sein. „Ab 2025 soll sich das drehen, dann könnten die MEB-Fahrzeuge profitabler werden als konventionelle. Aber eben erst dann“, heißt es.
|
Of dat je nu verstandiger bent weet ik niet.
Autoblog.nl heeft dat bericht of "publiek geheim" indertijd ook opgepikt:
Citaat:
https://www.autoblog.nl/nieuws/eisbe...e-strop-123844
Eisbein! Volkswagen ID.3 wordt een financiële strop
Auteur: jaapiyo, gepost 28 april 2019
De marktstart van de ID.3 is echter ook een pijnlijk moment voor de financiële afdeling van VAG. Auto-Motor-und-Sport bericht namelijk dat Volkswagen verwacht zo’n 3.000 Euro verlies te maken op elke verkochte ID.3. Dat gaat dus al snel in de papieren lopen. De auto duurder in de markt zetten zou een optie kunnen zijn, maar Volkswagen wil kennelijk graag de belofte waarmaken om de ID.3 een vanafprijs van onder de 30.000 Euro mee te geven.
Die prijs geldt dan overigens voor een toekomstig basismodel dat in eerste instantie niet te bestellen is. Early adopters worden namelijk richting een speciale launch edition geduwd die naar verwachting voor circa 35.000 Euro in de boeken zal staan. Deze versie heeft een range van zo’n 400 kilometer. Later volgen dus de goedkopere versie die minder range heeft en ook nog duurdere versies met meer range.
Maar waarom een auto aanbieden waar je verlies opmaakt? Wel Volkswagen ziet het als een investering in de toekomst. Vanaf 2025 hoopt het concern zoveel (technologische) winst geboekt te hebben dat het EV’s wél winstgevend aan kan bieden. Deze praktijk vormt overigens geen unicum; ook andere concerns bieden/boden al EV’s aan waar ze dik verlies op maken. Zo kost elke verkochte Bolt GM een minnetje van circa 9.000 Euro en claimde wijlen Sergio Marchionne ooit dat FCA op elke 500E zelfs 20.000 Dollar toelegde. In die zin scoor je als consument dus een superdeal op deze auto’s. Koop dan?
|