In Nederland gaan ze overal max 100 kmh rijden op de snelwegen.
Dat de zwarte lullers het maar eens lezen:
Want zij vooral gaan zeuren dat ze maar max 100 kmh gaan mogen rijden.
Gisteren ingevoerd in Nederland tussen 06.00hr - 19.00hr
Citaat:
https://www.autovisie.nl/nieuws/het-...lheid-100-kmh/
16 mrt 2020
Het is zover: vanaf vandaag is de maximumsnelheid overal 100 km/h
Rijkswaterstaat begon vorige week al met het plaatsen van nieuwe borden langs de snelwegen. De nieuwe snelheidsregel gold al op plekken waar de nieuwe borden zichtbaar waren gemaakt. Op andere plekken waren borden nog afgeschermd met plastic, waardoor de nieuwe maximumsnelheid nog niet van toepassing was.
Maar vanaf vandaag, 16 maart 2020, bedraagt overdag in heel Nederland de maximumsnelheid 100 km/h. Na 19.00 blijft de maximumsnelheid echter gelijk aan de snelheid zoals hij was. Dat betekent dat er dan op meer dan 60% van de wegen ‘gewoon’ 130 km/h mag worden gereden.
RIVM
Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) heeft vorig jaar al berekend dat een verlaging van de maximumsnelheid naar 100 km/h de stikstofuitstoot precies genoeg verlaagt om de bouw weer van start te laten gaan. Maar dit geldt alleen voor de korte termijn. Op lange termijn zijn er meer maatregelen nodig om een nieuwe stikstofcrisis te voorkomen.
|
En als Nederland het invoert zal het wslk ook niet veraf zijn voor Vlaanderen, het dieselwalhallaland van NOx-junkies:
Citaat:
Onze planten en dieren kreunen onder de enorme hoeveelheden stikstof in de bodem. Vooral landbouw en verkeer zijn daar de schuldigen van. In navolging van Nederland werkt ook Vlaanderen aan maatregelen. Maar die zetten weinig zoden aan de dijk.
In Nederland is tegenwoordig veel te doen over stikstof. Volgens de Raad van State onderneemt de regering-Rutte te weinig om de stikstoflast in natuurgebieden terug te dringen. Het gevolg is dat de vergunningsverlening bij onze Noorderburen hapert. Nieuwe wegen, woonprojecten of stallen: wanneer er stikstofuitstoot mee gemoeid is, loopt het vast.
Om uit de impasse te geraken, werd een commissie aangesteld. Die kwam vorige week met het advies om veeboeren met een grote impact op natuurgebieden uit te kopen. In een tweede advies wil de commissie dat de maximumsnelheid beperken in de omgeving van beschermde natuur. Intussen gaan politici van regeringspartij D66 en oppositiepartij GroenLinks nog een stap verder. Zij pleiten voor een halvering van de veestapel.
Citaat:
In West-Vlaanderen en de Noorderkempen komt dubbel zoveel stikstof in de natuur terecht als elders in Vlaanderen
|
De reactie bleef niet uit: maar liefst tienduizend boeren trokken naar het Malieveld in Den Haag om hun ongenoegen te uiten over wat ze een gebrek aan politieke en maatschappelijke waardering noemen.
Hoewel stikstof in Vlaanderen op dit ogenblik minder in de politieke aandacht staat, heeft onze natuur er net zo hard onder te lijden.
Voor alle duidelijkheid: het probleem is niet het stikstofgas (N2) dat met 78 procent overvloedig in onze atmosfeer aanwezig is. Het gaat in de plaats om reactieve stikstofverbindingen, zoals stikstofoxiden (NOx) en ammoniak (NH3). Stikstofoxiden worden uitgestoten bij verbrandingsprocessen in het verkeer, de industrie en gebouwenverwarming. De ammoniakuitstoot valt dan weer voornamelijk aan de landbouwsector toe te schrijven.
Deze stikstofverbindingen kunnen in de natuur terechtkomen door een proces dat bekendstaat als stikstofdepositie, de transfer van reactieve stikstof vanuit de lucht naar de bodem en de vegetatie. In 2016 viel er gemiddeld 23,4 kilogram reactieve stikstof per hectare per jaar neer in Vlaanderen. In Nederland bedroeg dit landelijke gemiddelde 22.4 kilogram per hectare in 2017.
Het spreekwoordelijke stikstofdeken dat over het land wordt gelegd is niet overal even dik. In het centrum van West-Vlaanderen en in de Noorderkempen, twee regio’s met geconcentreerde veeteelt, bedraagt de depositie lokaal meer dan 40 kilogram per hectare per jaar. Ook in de buurt van de belangrijkste autowegen is de stikstofdepositie merkbaar hoger.
{Stikstofkaart}
(....)
Van de totale hoeveelheid reactieve stikstof die jaarlijks neerslaat in Vlaanderen komt 48 procent vanuit het buitenland aanwaaien en is 52 procent te wijten aan binnenlandse bronnen. (Niet dat we zelf vrijuit gaan: we exporteren bijna drie keer zoveel stikstofoxiden dan we importeren.)
Kijken we naar de binnenlandse bronnen, dan zien we dat landbouw (45 procent) en verkeer (35 procent) voor de hoofdmoot van de emissies instaan. Geen wonder dat precies die sectoren in het vizier komen om de stikstofcrisis te bezweren.
De bijdrage van het verkeer kan verminderd worden door een verlaging van de rijsnelheid, elektrificatie van het wagenpark en een modal shift naar meer milieuvriendelijke vervoersmodi. Om de ammoniakemissie van stallen en mestopslagplaatsen te verminderen bestaan er luchtwassers en emissie-arme stalsystemen. Ook een betere afstemming van het eiwitgehalte in het voeder van de dieren vermindert de stikstofuitstoot. De ammoniakuitstoot bij het uitrijden van de mest op de akkers en weiden kan worden verminderd door de mest in de grond te injecteren.
( )
Diagram boven: percentueel aandeel van de verschillende sectoren in vermestende emissie in 2016. Bron: Jaarrapport Lucht. Emissies 2000-2016 en luchtkwaliteit in 2017 in Vlaanderen (Vlaamse Milieumaatschappij, 2018).
[...]
|