Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Kijk, waar het over gaat is "hoe goed de lockdown werkt", of die nu verschillend is in verschillende regio's of niet, we kijken naar het gemiddelde.
Er zijn twee mogelijkheden: de huidige sterfte cijfers zijn grotendeels afkomstig van mensen die geinfecteerd werden voor 9 maart (meer dan een maand geleden), of de huidige cijfers zijn grotendeels afkomstig van mensen die geinfecteerd zijn na 9 maart.
Men kan moeilijk volhouden dat die twee bijdragen gelijkaardig zijn, en dit reeds 14 dagen of zo.
Ik ga ervan uit dat na 1 maand, de meeste doden afkomstig zijn van infecties NADIEN. En dan merkt men dat dat aantal infecties wel degelijk afneemt sinds de lockdown, *maar niet erg snel*.
Jammer genoeg vind ik geen grafiekjes van het aantal hospitalisaties voor covid-19 in Italie.
|
De data is onduidelijk. Bij statistisch onderzoek moet men eerst bepalen wat men wil weten en dan welke data daar voor nodig is en dan hoe men gaat meten met de gewenste betrouwbaarheid. Dat is allemaal lastig. Daarom stelde ik voor om twee klassen op dezelfde wijze te meten. De werkenden en degenen die echt in lock-down zitten. De zorgcentra, personeel en cliënten, moet men geheel uitsluiten van dit onderzoek. Want daar is geen lock-down mogelijk.