Los bericht bekijken
Oud 10 februari 2005, 09:22   #3
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen
Wat denkt u van een gelijk, leefbaar pensioen voor iedereen die er recht op heeft? Ik ben overtuigd dat het minder zal kosten.
Is solidair.
Tijdens de active fase draag je bij volgens je inkomen.
De ene treft het om verschillende, dikwijls niet persoonlijk beinvloedbare redenen, nu eenmaal wat beter dan de andere in die periode.
Als je in die periode méér verdiend hebt zal je ook al beter geleefd hebben.
Gepensioneerden die het minder gedaan hebben of pech hadden vallen dan niet in schrijnende armoede. Een beter pensioen voor de minder bedeelden onder ons brengt méér binnenlandse consumptie en baat de economie. Wat de grootpensioen krijgers te veel krijgen gaat gewoon op één of ander spaarboekje.
Eénmaal op kosten van de overheid zou er geen verschil meer mogen zijn.
Maar hoe breng je dan in dat die mensen die altijd hun verantwoordelijkheid hebben ontlopen (mensen die niet werkwillig zijn) een gelijk pensioen ontvangen met zij die wel hun verantwoordelijkheid genomen hebben maar het geluk niet gehad hebben om hun extra bijeen te sparen.

Ik spreek me niet uit over 'grootpensioeners', zoals U ze noemt, maar waarom werken als er geen onderscheidt bestaat in pensionering.
Is het niet onze verantwoordelijkheid NU om LATER, als we met pensioen gaan, er voor te zorgen dat we verder kunnen.

Dat de staat zijn duit in het zakje doet voor minderbedeelden, akkoord, maar uw vorm van solidariteit vraagt geen vorm van verantwoordelijkheid, dan is de kans dat het penioenstelsel het niet dragen kan, uiteraard groot.