Los bericht bekijken
Oud 10 februari 2005, 10:39   #39
logocom
Vreemdeling

Stuur een bericht via Instant Messenger naar logocom
Standaard

Mijn vader was 2 X ridder en een nogal hoge piet-belastingambtenaar, hoogbegaafd maar daardoor ook nogal autistiform. Hij heeft zelf toegegeven (voor hij stierf op 73-jarige leeftijd deze zomer), dat zij eigenlijk door de goede economie en het vele zwart zelf ook vrij tolerant optraden tegenover alles en een cultuur van 'alles kan en alles mag' (niet in zijn opvoeding). Hij heeft me talloze brieven geschreven.

Als ik uw logica volg, en ik laat de politici opnieuw met uw stijl maar begaan, dan hoef ik mij dus NIET SCHULDIG te voelen dat mijn kinderen zeer harde tijden, misschien zelfs oorlogstijden kunnen meemaken.

Ik dacht dat de bedoeling van dit forum was, om zelf actief mee te werken. Een bewustwording hoort hierbij.

Ik ga wel akkoord dat u een paraplu moogt vasthouden omdat u niet individueel verantwoordelijk bent voor de enorme schuldenlast. Ik kende Ward Beysen zeer goed en was dus (door mijn vader) zeer belgicistisch èn had altijd zeer veel respect voor Koning Boudewijn (was ook peter van mijn beste vriend, de talentvolle schrijver Bart Moeyaert, die in mijn klas zat en waar de wiskundeleraar een 'piek' op had, waarna ik die mens toen zelf ook beginnen kelderen ben - ik ben namelijk wèl wiskundige, maar emotioneel was dat misschien ook niet fair, maar ik hou er niet van dat zwakken aangevallen worden). Maar dan gaan ook alle mensen vrijuit die in opdracht handelden in het systeem van de concentratiekampen. Nee, ik vind dat jullie generatie gerust mag toegeven dat jullie het geld door vensters en deuren gesmeten hebben en boven jullie stand geleefd hebben. Verstandige mensen WISTEN dat toen al, en de politieke corruptie was 10 X zo groot als nu (Ward Beysen heeft me gedetailleerde de rol van Boudewijn uitgelegd in de corruptieve staat Belgisch Kongo, dat was toen trouwens de 'normale werkwijze').

In de tijd van Koning Boudewijn waren er trouwens nooit transferten van meer dan 3 miljard EURO per jaar. Het is de mislukte derde staatsfederalisering die aan de oorzaak ligt hiervan. Men heeft nu noch een Belgische noch een Vlaamse staat, èn dat is de werkelijke bron van het kwaad. Er waren toen al tekorten en er werd een akkoord uitgewerkt, waarbij alle verlieslatende posten aan het geconsolideerde België werden overgelaten, en alle winstgevende posten regionaal. Als boekhouder weet ik verdomd zeer goed wat zo'n scenario betekent: Uitstellen van een nefast faillissement (en ja, in de lessen economie zei men dan: "De Staat kan niet failliet gaan, want het is geen handelaar"), en zelfs het bevorderen ervan.

Wij moeten naar een bescheiden en goedwerkend staatsapparaat, wij moeten bekijken wat er van sociale belastingen binnenkomen en wat we van sociale belastingen moeten uitgeven. Het is ook mijn overleden Brugse ex-stadsgenoot Vanacker die het RSZ-stelsel (toen nog RMZ) heeft uitgevonden, maar dat stelsel was er nooit op voorzien dat na een volledige beroepsloopbaan onder de werkloosheidsuitkeringen zij ook nog ten laste van een pensioenkas zouden komen. Vandaar het pensioengat... voor onze kinderen. U trekt al twee jaar uw pensioen. Ik geef een andere uitspraak van een rijke klant van mij die net op pensioen ging (en naar Portugal vertrok omdat het leven daar goedkoper is, zeker met een Belgisch pensioen en talloze Belgische huurinkomsten): "Jullie jongeren, zullen nog elke ouderling doodschieten met een geweer binnen 10 jaar en zeggen: 'Voila, weeral een verliespost minder'. Onze generatie heeft jullie iets aangedaan".

Dat was een uitspraak van iemand die zich wel van het kwaad bewust is, maar mij ook de uitleg nederig heeft gegeven wat er misliep en binnen welke context. Ik zal dus zeker niet op hem schieten.

Wast u uw handen in onschuld? Ik in elk geval niet! Ik wou wel paus worden, maar niet omwille van de onfeilbaarheid. Ik ben wel blij dat ik getrouwd ben en kinderen heb. Deze levenswijsheid is namelijk onontbeerlijk om terug nederig te worden en geïnteresseerd intellectueel te blijven.

VAN BELLE Jean Marc
Boekhouder-Fiscalist
logocom is offline