Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
In tegendeel. Je springt niet uit het vliegtuig als je niet weet hoe je moet neerkomen, he.
Als je geen plan hebt dat als doel heeft om U naar een gewenste situatie te brengen, maar enkel maar een "eerste stuk", dan heb je geen plan. Als je zegt: "om uit de gevangenis te ontsnappen, gaan we ons na de wandeling in de toiletten verbergen" en dan vraagt men "en daarna, wat doen we dan ?", dan zou uw antwoord zijn "we zien wel, het is normaal om dat nog niet te weten". Wel, dan zeg ik "ge hebt dus geen plan om uit de gevangenis te ontsnappen".
Een lockdown doen, als ge niet weet waar ge daar heen mee wilt, en wat ge daarna gaat (kunnen) doen, is geen plan. Ge weet niet waar dat moet voor dienen.
Kom niet af met "de ziekenhuizen ontlasten", want dat is hetzelfde als "zolang ik in de WC verstopt zit, zit ik niet in mijn cel". Nee, ge ontlast de ziekenhuizen zelfs niet met een lockdown, ge stelt hun overbelasting uit tot na de lockdown.
Men heeft een lockdown beslist zonder dat dat deel uitmaakte van een plan omdat men toen geen idee had van hoe men eruit moest, en nog altijd niet, en dat is normaal. Ik heb het hier al 50 keer gezegd: een lockdown die nodig is, die kan je niet opheffen, en een die je kan opheffen, was in de eerste plaats niet nodig.
Er komt geen vaccin. Toch niet in de eerste jaren. Dus vergeet dat. Je kan niet in lockdown blijven tot aan een hypothetisch vaccin binnen enkele jaren dat misschien niet eens werkt. Wat is dat voor een "plan" ?
Men kan IC enkel maar niet overbelasten door in lockdown te blijven. Oftewel was die lockdown niet nodig.
Als er nu maatregelen mogelijk zijn die IC niet overbelasten, dan waren die in maart ook mogelijk. En als die in maart niet mogelijk waren, dan zijn die nu ook niet mogelijk.
Wij zitten nu op dezelfde infectiegraad als ergens begin maart waarschijnlijk.
|
Je vergelijkt appelen met peren. Bij het ontsnappen uit de gevangenis kun je een plan maken indien je voldoende kennis hebt. Hier hebben we die kennis niet. Het is een beetje alsof je in de isolatiecel zit waar je niet weet of het dag of nacht is en met niemand kan communiceren. Probeer dan maar eens een plan te maken.
Ik ga niet ontkennen dat de lockdown mss te drastisch en te irrationeel was. Men wou vooral een samentroepen van mensen vermijden en men heeft daar m.i. niet altijd de juiste maatregelen genomen. In Frankrijk zal het wel nog erger zijn dan bij ons.
Maar dit wil niet zeggen dat het zou gelukt zijn zonder lockdown. Nu zouden de experten willen dat alles heel langzaam opstart zodat er tijdig kan gereageerd worden indien de besmettingsgraad opnieuw te hoog zou zijn maar dit is in conflict met de economie, vooral met het probleem van de oneerlijke concurrentie, en het ziet ernaar uit dat de economie nu toch prioriteit zal krijgen en dat alles tegelijk zal opstarten.
Nadien wordt het afwachten wat het geeft. Blijft de besmettingsgraad laag, dan heb je geen gelijk, schiet de besmettingsgraad opnieuw de hoogte in, dan heb je wel gelijk en gaan we weer in lockdown.
Wat betreft dit vaccin, ik ben blij dat je dingen weet die wij niet weten. Ik zou maar al gaan shorten op J&J. Ik zeg trouwens niet dat het vaccin noodzakelijk is, ik zeg alleen dat het plan verandert als het er zou zijn.