Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen
Wat denkt u van een gelijk, leefbaar pensioen voor iedereen die er recht op heeft? Ik ben overtuigd dat het minder zal kosten.
Is solidair.
Tijdens de active fase draag je bij volgens je inkomen.
De ene treft het om verschillende, dikwijls niet persoonlijk beinvloedbare redenen, nu eenmaal wat beter dan de andere in die periode.
Als je in die periode méér verdiend hebt zal je ook al beter geleefd hebben.
Gepensioneerden die het minder gedaan hebben of pech hadden vallen dan niet in schrijnende armoede. Een beter pensioen voor de minder bedeelden onder ons brengt méér binnenlandse consumptie en baat de economie. Wat de grootpensioen krijgers te veel krijgen gaat gewoon op één of ander spaarboekje.
Eénmaal op kosten van de overheid zou er geen verschil meer mogen zijn.
|
In principe ben ik wel voor een gelijkminimumbasispensioen dat door de overheid wordt uitgekeerd en ervoor zorgt dat niemand op oudere leeftijd in schrijnende armoede vervalt. Iedereeen zou dan gedurende zijn actieve loopbaan kunnen beslissen hoeveel zij opzij legt voor de niet-actieve periode. Dit sparen kan via diverse formules ( levensverzekeringen, aandelenformules, enz.) De overheid kan dit stimuleren door fiscale aftrekken ( zoals reeds op beperkte wijze gebeurt). In de praktijk zou dit leiden tot een grote ongelijkheid in inkomen van derde leeftijders omdat het spaarvermogen en de spaarbereidheid in de actieve periode sterk verschilt. Dit lijkt me aanvaardbaar zolang het basispensioen behoorlijk blijft.
Het probleem is evenwel dat de overgang naar zulk een systeem zeer moeilijk is. De huidige generatie, die de pensioenleeftijd nadert ( en dat zijn er veel, nl. de babyboom-generatie- ik ben er ook bij), heeft zich natuurlijk ingesteld op het bestaande systeem van pensioenen dat gebaseerd is op repartitie ( de huidige actieven betalen voor de huidige passieven) en voor wat de ambtenarenpensioenen betreft, op ongelijkheid ( pensioen naargelang inkomen). Mocht je nu bruusk op het systeem van gelijk basispensioen en voor de rest gekapitaliseerde private pensioenen, overschakelen, dan valt deze baby-boomgeneratie volledig terug op het minimumpensioen want zij hebben geen tijd meer om een behoorlijk gekapitaliseerd bijkomend pensioen op te bouwen. Het enige wat erop zit is de bestaande pensioenslast voor de oude actieven ( bv.de vijftigplussers) als een overheidsverbintenis ( een staatschuld zeg maar) te beschouwen en voor de jongere actieven een systeem te introduceren waarbij zij kunnen kapitaliseren, daarin gestimuleerd door belastingsaftrekken. Een goed model hierbij is het Chileense ( niets met Pinochet te maken).