Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Horus
Maar hoe breng je dan in dat die mensen die altijd hun verantwoordelijkheid hebben ontlopen (mensen die niet werkwillig zijn) een gelijk pensioen ontvangen met zij die wel hun verantwoordelijkheid genomen hebben maar het geluk niet gehad hebben om hun extra bijeen te sparen.
Ik spreek me niet uit over 'grootpensioeners', zoals U ze noemt, maar waarom werken als er geen onderscheidt bestaat in pensionering.
Is het niet onze verantwoordelijkheid NU om LATER, als we met pensioen gaan, er voor te zorgen dat we verder kunnen.
Dat de staat zijn duit in het zakje doet voor minderbedeelden, akkoord, maar uw vorm van solidariteit vraagt geen vorm van verantwoordelijkheid, dan is de kans dat het penioenstelsel het niet dragen kan, uiteraard groot.
|
Ik kan u voor een deel volgen. Anderzijds werkt men niet voor zijn pensioen volgens mij, maar om goed te leven. Als zelfstandige weet ik daar van mee te spreken. Gelukkig zal ik dat zelfstandigen pensioen niet nodig hebben om in mijn noodzakelijke levensbehoeften te voorzien. Ik plijt ook niet voor mezelf dus.
Wat de niet werkwilligen aangaat is er weinig verschil, als ze hun ganse leven gestempeld hebben krijgen ze zowiezo ook bijstand of pensioen.
Bijkomend is het verschil tussen een basispensioen en wat ze tegenwoordig via het OCMW geven als basis levensbehoefte veel minder groot dan het verschil tussen de grootpensioeners en een aanvaardbaar pensioen van zeg maar ca. 1000 € per maand. Als je méér nodig hebt pas je zelf maar bij.
Ik denk dus niet dat er door de overheid dient bijgepast.
Niet onbelangrijk natuurlijk.
Ik durf zelfs te veronderstellen dat het basispensioen minus OCMW bijdrage, een positief resultaat voor staatsfinanciën zou zijn. Meer consumptie zou het zeker in de hand werken. Dat genereert dan terug werkgelegenheid. Wat je te veel hebt doe je toch niet meer op na een bepaalde leeftijd, dus dat wordt inactief kapitaal. Wat je te kort hebt kan je evenwel niet op doen. Feit is ook dat juist die bevolkingsgroep die het niet te breed heeft het makkelijkst zijn centen uitgeeft. Dus weinig negatief volgens mij. Wel sociaal.
Het grootste probleem is de overheid zelf. Zij moeten beslissen en daar zitten juist de dikke pensioenen en er komen er elk jaar meer.
Verhouding prive/overheids werknemers in nu zo ca. 2.5 op 1. Ik zou wel eens willen zien hoe de verhouding ligt bij het uitbetalen van de pensioenen?
En of die dan zoveel méér gewerkt hebben?