Discussie: De Luftwaffe
Los bericht bekijken
Oud 13 mei 2020, 14:02   #96
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
@ Tavek,

Wanneer je nog eens naar je efficiency grafiek gaat, dan mag je daar voor de Olympus een bolletje zetten bij de turbojets, links onderaan.

De core engine (compressor, verbrandingskamer, turbine) is een zuivere primaire eenassige turbojet, dus zonder bypass, voor militair gebruik, techniek jaren 50.

Voor gebruik in de Concorde hebben ze daar een naverbrander en een toch wel speciale luchtinlaat bij geplaatst. Beperkt vermogen, hoog verbruik.
Het is net die luchtinlaat en die naverbranden die de innovaties waren bij de concorde. Vooral die luchtinlaat die voor de compressiefactor zorgde en die computergestuurd was was uniek in die tijd bij burgertoestellen.

Ikzelf heb het concorde project grondig bestudeerd vanuit mijn opleiding: het is een voorbeeld van een niet-militair (ik ken niks van militaire zaken, die data is veelal ook afgeschermd en onbeschikbaar voor burgers) toestel waarin ook de kunst van de systeemkunde voor het eerst op zo grote schaal werd toegepast: er moest samengewerkt worden tussen veel verschillende bedrijven en landen. Diezelfde methodiek werd ook gebruikt door NASA bij het Apollo project bijvoorbeeld.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden