Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp
wat er niet is kan je niet kopen, voor pandemies legt de overheid dus strategische voorraden aan, de zorgsector kan zelf niet voor miljoenen stocks aanleggen
Iedereen heeft ondertussen al via meerdere kanalen maskers ontvangen en de bestelling van de federale overheid die is nog onderweg ? blammage total
Voor de rest volg ik je helemaal, het lijkt me sterk dat A.een wzc groep een dure voorraad van niet-essentiëel materiaal opslaat en B. bij een crisis deze weigert uit te delen ?
Niet vergeten dat wij (België) pas in 2de instantie getroffen werden, alle wereldvoorraden van beschermend materiaalwaren toen allang opgesoupeerd
|
Men gebruikt de naam woon zorg centra omdat het mooier klinkt, maar de WZC hebben niet te maken met verpleging van besmettelijke ziektes of andere ernstige aandoeningen.
Onder normale omstandigheden hebben die geen mondmaskers nodig.
FFP maskers dienen voor in gevaarlijke omgevingen, komt onder normale omstandigheden nooit voor in wzc.
Ik kan mij dus niet inbeelden dat er wzc zouden zijn die mondmaskers van dat type in stock hebben liggen.
Chirugische maskers, nu de naam zegt het zelf al, worden in de eerste plaats gebruik bij chirugische ingrepen. En ook dat is iets dat niet in WZC gebeurd.
Onder normale omstandigheden hebben WZC die dus ook niet nodig.
De wzc vallen dan ook nog eens onder de bevoegdheid van de gewesten.
De federale overheid had en heeft dus geen enkele verplichting tegenover de wzc.
En toen men vaststelde dat het virus in de wzc zat, was het al te laat om de zwakkere bewoners nog te kunnen redden.
En ja, iedereen kan gewoon mondmaskers bestellen op eigenhoudje.
Maar ook hier stond onze alom geprezen dictator Marc Van Ranst te verkondingen dat mondmaskers geen nu hadden en hebben.
Het is pas nadat ze door hem werden verplicht op OV, dat hij heeft toegegeven dat ze wel nut hebben om derde te beschermen.