Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak
Rechten van de mens.
Als je rechten krijgt, dan krijg je automatisch ook plichten want anders vervallen de rechten van de anderen.
|
Die plichten bestaan erin dezelfde rechten als de jouwe van iemand anders te respecteren, meer niet he.
Een recht is een wederzijds contract, een deal, meer niet. Iets waar beiden voordeel aan hebben: "ik dood U niet als gij mij niet doodt."
Als dusdanig is het een beetje eigenaardig om te denken dat het uw plicht zou zijn om in uw kot te blijven om niet ziek te worden, dat is nooit af te leiden uit zo een rechten. En dat is trouwens het fundamentele falen van alle redeneringen rond deze maatregelen.
Ik kan U enkel besmetten bij een contact waar wij alletwee voor overeengekomen zijn. Als gij mij niet wilt ontmoeten, kan ik U niet besmetten. Dat recht respecteer ik als gij mijn recht respecteert dat gij uit mijn buurt blijft als ik dat vraag. Maw, wij geven elkaar het recht om "mogen te wensen elkaar niet te ontmoeten". De plicht die daarbij hoort is om, als de andere niet wil dat je hem ontmoet, die ook niet te ontmoeten.