Citaat:
[size=3]Autofabrieken willen loon 12 procent lager[/size]
De vier Belgische autofabrieken, Volvo, Opel, Volkswagen en Ford, willen 10 tot 12 procent besparen op de lonen om competitief te blijven tegenover de buitenlandse productiecentra.
Gaan de loonkosten niet met die percentages naar omlaag, dan zijn de managers van onze assemblagefabrieken er zelfs niet zeker van dat hier in 2010 nog auto’s gebouwd zullen worden.
De topmanagers van Volvo Gent, General Motors Antwerpen, VW Vorst en Ford Genk hangen een bijzonder somber beeld op voor de toekomst van onze autofabrieken. De overproductie van 10 miljoen auto’s per jaar wereldwijd en de angstwekkend stijgende grondprijzen verplichten de autoconstructeurs nog meer tot saneringsoperaties.
De bedrijven in ons land stellen samen 22.000 mensen tewerk en kijken nieuwsgierig uit naar de loonbesprekingen in Duitsland. ,,Wij gaan ons enige voordeel tegenover Duitsland verliezen als de loonkost daar daalt'', zeggen de managers. ,,Er beweegt meer in de ons omringende landen dan hier. De huidige inspanningen van de Belgische fabrieken om efficiënter te produceren, volstaan niet. Wij moeten nog meer ingrijpen op de productiekosten, zo niet zijn hier in 2010 geen vier fabrieken meer.''
http://www.standaard.be/nieuws/econo...005_002&Snel=1
|
Het zou misschien toch niet slecht zijn dat onze beleidsmensen en de vakbonden zich echt gaan bezinnen over onze toekomst (en die van onze kinderen).
Blijven beweren dat het goed gaat in ons land (volgens de vakbonden zelfs supergoed) en zich niet (durven) beraden over dringend te nemen maatregelen, ja, dat vergt wel veel moed en visie op de toekomst...
We kunnen natuurlijk verkiezen het land plat te leggen (stakingen enz) zodat deze firma's hier verdwijnen en bijgevolg ook het probleem
