Los bericht bekijken
Oud 24 mei 2020, 15:59   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Ik stel, dat ik als niet religie-genegen persoon, ook wel weet dat stelen fout is. U antwoordt daarop, dat dit blijkbaar niet voor iedereen zo is, daar er gewoon her en der gestolen wordt. Met andere woorden, u stelt dat niet aan religie gebonden zijn, geen garantie is op weten dat stelen fout is. (Tot daar, kan ik u volgen...)

Religie mag dan stellen dat stelen fout is, zij heeft echter niet het het alleenrecht om de goede ethiek van de mens te claimen. Mensen weten ook zonder religie wat goed is; en wat fout is.

En wat (om in de context van dat voorbeeld te blijven) stelen betreft: Katholieken stelen, moslims stelen, atheïsten stelen, protestanten stelen, de paar volgelingen van het vliegende spaghettimonsters stelen, ... iedereen steelt.
Hiermee gaat u toch totaal niet in op de probleemstelling. Ik breng geenszins religie ter sprake, wel ga ik verder op wat u schrijft. U poneert: "Ik weet uit mezelf dat stelen niet hoort".

Dan vraag ik mij af: hoe komt dat er mensen zijn die wel stelen? Weten zij dat niet uit zichzelf?

En als we dat uit onszelf weten, wat is dan de bron van die morele kennis? Zit dan in onze genen? Of is dat het resultaat van opvoeding? Als het dat laatste is, komt het immers niet uit onszelf. Of is het een combinatie van.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden