Discussie: Tanend links
Los bericht bekijken
Oud 12 februari 2005, 14:23   #10
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
Ik denk dat de 'linkse' strijd minder tot de verbeelding spreekt, minder prangend is geworden (althans bij ons). De grote sociaal-economische tegenstellingen zijn afgevlakt, de emancipatie van vrouwen, holebi's e.d.m. is zo goed als voltooid, de Vlaamse strijd is niet langer een sociale strijd, het materialisme heeft de mens verdoofd voor het immateriële, etc. Vraag is dus wat 'links' de mensen nog te bieden heeft? Aan welke noden en behoeften komt links nog tegemoet? Zijn dat noden die links meent te ontwaren of zijn dat noden die ook effectief zo aangevoeld worden door de mensen?
Ik ga niet helemáál met jou akkoord maar wel in die zin dat in mijn ogen veel mensen vandaag minder de nood inzien van een sociale strijd (de meesten hebben werk, de meesten hebben een redelijk huis of appartement al dan niet zelf in eigendom). En velen gaan er volgens mij gemakkelijkheidshalve vanuit dat het wel altijd zo zal blijven (wat niet persé zo is, gezien de huidige privatiseringsgolf). En daarmee lijkt, terecht of niet, het grote linkse verhaal van gelijke rechten vandaag de dag voor velen een beetje achterhaald.

Dat bedoel ik ook als ik zeg dat links met een nieuw verhaal op de proppen moet komen. De rechtse partijen hebben die noodzaak van een duidelijke lijn in hun politiek duidelijk begrepen: de VLD met zijn voortdurende privatiseringseisen (volgens sommigen zelfs de VRT), het anti-Vlaams Belang met zijn consequent volgehouden anti-vreemdelingendiscours.

Eigenlijk zou het verhaal van GROEN! hier een antwoord kunnen bieden, want het behoud van het milieu en de nieuwe globaliseringsproblemen houden vele, vooral jonge mensen, vandaag sterk bezig. Jammer genoeg slagen ze er niet in om dat verhaal óók op een krachtige manier verkocht te krijgen.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden