Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Ik ga niet helemáál met jou akkoord maar wel in die zin dat in mijn ogen veel mensen vandaag minder de nood inzien van een sociale strijd (de meesten hebben werk, de meesten hebben een redelijk huis of appartement al dan niet zelf in eigendom). En velen gaan er volgens mij gemakkelijkheidshalve vanuit dat het wel altijd zo zal blijven (wat niet persé zo is, gezien de huidige privatiseringsgolf). En daarmee lijkt, terecht of niet, het grote linkse verhaal van gelijke rechten vandaag de dag voor velen een beetje achterhaald.
|
Ik schets slechts de huidige situatie natuurlijk. Als Barosso doorgaat zoals hij bezig is, is er misschien weer oor naar 'linkse' verzuchtingen, maar het kan toch niet de bedoeling zijn daarop te hopen?
Citaat:
Dat bedoel ik ook als ik zeg dat links met een nieuw verhaal op de proppen moet komen. De rechtse partijen hebben die noodzaak van een duidelijke lijn in hun politiek duidelijk begrepen: de VLD met zijn voortdurende privatiseringseisen (volgens sommigen zelfs de VRT), het anti-Vlaams Belang met zijn consequent volgehouden anti-vreemdelingendiscours.
Eigenlijk zou het verhaal van GROEN! hier een antwoord kunnen bieden, want het behoud van het milieu en de nieuwe globaliseringsproblemen houden vele, vooral jonge mensen, vandaag sterk bezig. Jammer genoeg slagen ze er niet in om dat verhaal óók op een krachtige manier verkocht te krijgen.
|
Yeps, maar er speelt nog een andere factor mee. Rechts spint eveneens garen bij de problemen die globalisering met zich meebrengt: mensen brengen globalisering ook in verband met migratie, met een EU die boven de hoofden van de mensen beslist of Turkije lid mag worden, met het vervagen van grenzen en waarden (als houvast), met het verlies van 'greep' op de economische veranderingen (bedrijven die wegtrekken, mensen die geen werk meer vinden in hun streek of zich 'levenslang' moeten omscholen, etc.) Terwijl de kritiek van de andersglobalisten voor het gros van de bevolking te abstract was, te internationaal, wees m.n. extreem-rechts op de gevolgen van globalisering op 'lokaal' vlak, waar de mensen zich veel beter mee kunnen identificeren en zich veel meer bij betrokken voelen...