Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer
Een voorbeeld van een voorfase in die emergentie is trouwens de joodse Wet. Dat is nog niet wat ik uiteindelijk bedoel hoor, maar het is wel een stap in de richting. Je hebt bij de joden een feest gewijd aan de Wet. Daarin uit zich het besef dat de gemeenschap haar bloei aan een (in die tijd) hogere code te danken heeft. Dankzij die code rust de zegen van God op die gemeenschap, zelfs los van haar toevallige historisch-fysieke condities. (Zoals bij de Perzen hun wereldmissie ondersteund wordt door de Heer van de wijsheid en het goede, Ahura Mazda.) Het punt is nu om zulke Wet, die nog een vermenging is van primitiviteit en de verheffing erboven, steeds verder uit te zuiveren en te transformeren in een integrale, rationele en flexibele ethische codering, zodat zelfs de logica van 'loon en straf' iets wordt dat beperkt kan zijn tot kinderen en zwakbegaafden.
|
Nu ja. De wet heeft zich bij mij niet echt getransformeerd tot ethische code, eerder een praktische overeenkomst, ondertussen dat ik het etisch vind mijn kinderen zonder straf op te voeden.