Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ook al staat Nederland bovenaan, toch moeten we niet te hoog van de toren blazen. Ook de hypotheeklast van de modale Belg is aan de hoge kant als je de grafiek bekijkt die HO hier zelf aanbracht.
Daarnaast vind ik het bijzonder merkwaardig dat HO niet aanbrengt wat daarvan de oorzaken zijn. Met cijfers kan je alles bewijzen als je er geen context bij geeft. Daarom gaf ik al eerder aan dat het fiscaal stelsel van bepaalde landen een stimulans kan zijn om een hypotheek af te sluiten. Ook het feit dat huizen in noorderse landen aan hoger normen en betere isolatiebepalingen moeten voldoen, zorgt er ook voor dat de gemiddelde prijs van een huis omhoog gaat. Het zijn allemaal factoren die men uiteindelijk moet meenemen om een echt goed beeld te krijgen.
|
Nog een belangrijke factor: vertrouwen van de banken in de afbetalingsmogelijkheden van de gemiddelde burger.
Dat men zoveel vertrouwen heeft in de afbetalingsmogelijkheden van de gemiddelde burger, vind ik eerder in het voordeel van een land spreken dan in het nadeel.
In veel andere landen begrijp ik dat men minder geneigd is een hypotheek toe te kennen.
Ook iets typisch: in veel minder ontwikkelde landen is het ook de gewoonte dat huizen decennia/eeuwen in de familie blijven. Uiteraard moet men dan geen hypotheek afsluiten. Of dat dan een teken is van welvaart, betwijfel ik ten zeerste.