Discussie: Grootneerlandisme
Los bericht bekijken
Oud 4 juni 2020, 10:10   #830
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook al staat Nederland bovenaan, toch moeten we niet te hoog van de toren blazen. Ook de hypotheeklast van de modale Belg is aan de hoge kant als je de grafiek bekijkt die HO hier zelf aanbracht.

Daarnaast vind ik het bijzonder merkwaardig dat HO niet aanbrengt wat daarvan de oorzaken zijn. Met cijfers kan je alles bewijzen als je er geen context bij geeft. Daarom gaf ik al eerder aan dat het fiscaal stelsel van bepaalde landen een stimulans kan zijn om een hypotheek af te sluiten. Ook het feit dat huizen in noorderse landen aan hoger normen en betere isolatiebepalingen moeten voldoen, zorgt er ook voor dat de gemiddelde prijs van een huis omhoog gaat. Het zijn allemaal factoren die men uiteindelijk moet meenemen om een echt goed beeld te krijgen.
Ik ben ervan overtuigd dat de hypotheekschulden bij de inwoners van alle Euro-staten aanzienlijk is toegenomen. De reden ligt voor de hand: de monetaire politiek van de ECB die geld lenen spotgoedkoop heeft gemaakt. En verder de prijs van de nieuwe woningen die onafgebroken verder blijft toenemen, al was het maar omdat die op diverse vlakken steeds gesofisticeerder zijn toegerust met betere isolatie en electronische snufjes.
quercus is offline   Met citaat antwoorden