Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
Er is iets dat u duidelijk uit het oog verliest. De inwoners van een staat dragen twee vormen van schuld. Er is eerst de schuld die ze individueel (of als gezin) bewust hebben aangegaan door het patroon van hun uitgaven. Daarin speelt die voor het verwerven van een woning een belangrijke rol in de zin dat de woning in eerste instantie wordt gefinancierd met een lening die daarna door het individu (of gezin) wordt afgelost. Maar iedere burger draagt twee petjes. Als inwoner van een staat draagt hij/zij evenzeer de aflossingslast van de schuld welke die staat heeft aangegaan. De staat is immers geen "derde persoon" waarmee wij financieel niets te maken hebben. De staat is de collectiviteit van zijn burgers. Wanneer jij system/HO dus zit te glunderen bij de gedachte dat de modale Nederlander meer individueel aangegane schulden heeft dan de modale "Belg" dan is dat wel volkomen misplaatst. Een veel realistischer beeld wordt verkregen door de som te maken van die individueel aangegane schuld van de burger en daar het bedrag aan toe te voegen van de gemiddelde openbare schuld per hoofd dat de modale burger evenzeer draagt. Want die openbare schuld zal uiteindelijk door die modale burger moeten afgelost worden via belastingen. En dan komt de Nederlander er helemaal niet slechter uit. Dat is de realiteit beste vriend.
|
Ik glunder niet Monsieur Quercus. Ik stel vast. En wat stel ik vast? Ik stel vast de Nederlanders tot over hun oren persoonlijk in de schuld zitten. Zodanig zelfs dat een topman van de Nederlandse Bank zich daar zeer grote zorgen over maakt.
Ook stel ik vast, Monsieur Quercus, dat sommige Nederland-lovers zich in alle mogelijke bochten proberen te wringen om dit toch maar af te zwakken of dit te verdoezelen.