Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2
Kort: JA, dat meen ik. België is een getrouwe vazalstaat van Frankrijk, zonder dat de Belgen dit zelf beseffen. Zowel het eten, de cultuur als het taalgebruik in België, zowel bij de Vlamingen als de Walen heeft een Francofiel karakter.
|
Eerlijk gezegd vraag ik af waar u in onze dagelijkse keuken dat "francofiel karakter" ziet. De gewone Franse keuken is toch wel merkelijk anders dan wat er dagelijks op de tafel komt van een doorsnee Vlaams gezin. Kaas als dessert na een volle maaltijd komt bij ons maar zelden voor, maar is bijvoorbeeld heel normaal in Frankrijk. In Frankrijk vond je ook nog steeds de gewoonte dat men eerst vlees eet en daarna groenten. Bij ons ook niet gebruikelijk. In Frankrijk wordt de aardappel als groente beschouwd. Als er aardappelen op het bord liggen, komt er normaal geen andere groente erbij. Bij ons is de aardappel bijna standaard en wordt steevast gecombineerd met andere groentes.
Natuurlijk beschrijf ik hier de traditionele keuken, maar ik weet ook wel dat er door toenemende globalisering, een ander leefpatroon en gewijzigde gezinssituaties... wel het een en ander veranderd is.