http://vlaamsbelang.org/index.php?p=4&id=54
Mark Grammens in Meervoud, januari 2005
Enkele selecties:
Boedelscheiding volgens Tsjechoslovaaks model
“Welnu, wat leert ons het Tsjechoslovaakse voorbeeld? Waarom is dat zo goed gegaan, waarom is dat zo eenvoudig gesplitst? Omdat er op een bepaald ogenblik, kort nadat de staat een federatie was geworden, verkiezingen waren die de huidige president Klaus aan de macht brachten als eerste minister. In Tsjechië had je een (rechtse) thatcheriaan aan de leiding en in Slovakije was er een (linkse) etatistische, op Sovjet-leest geschoeide meerderheid. En dat ging niet meer.”
“Als we het Tsjechoslovaakse voorbeeld willen volgen, dan moet ofwel Wallonië rechts worden en Vlaanderen links, ofwel Vlaanderen rechts en Wallonië links. Dat is de enige oplossing om op de meest vanzelfsprekende, normale manier tot scheiding over te gaan.
Dus zeg ik: of ik nu links of rechts ben, dat heeft met de zaak niets te maken. Vanuit Vlaams-nationalistisch standpunt uit vind ik dat, vermits Wallonië een links bewind heeft, en dat zal binnen afzienbare tijd zo blijven, Vlaanderen een rechts bewind moet krijgen. Het is de enige mogelijkheid om tot een Tsjechoslovaakse oplossing te komen. Het zal dan niet meer gaan, zo simpel is het.”
“Laten we op dit ogenblik dus consequente Vlaams-nationalisten zijn, en zeggen: een rechts Vlaanderen is de eenvoudigste weg naar de splitsing van België. Omdat een uitgesproken rechtse Vlaamse regering, en daarmee bedoel ik dus een alliantie van rechts met ‘extreem-rechts’, niet meer kan samenwerken met een links Wallonië.”
Walen zullen niet meer willen
“Ondertussen is er ook een evolutie geweest in het denken, zowel in Wallonië als in Vlaanderen.
Hoe kan je verwachten, nog afgezien van de Vlamingen, dat de Walen kunnen samenwerken met mensen die ze nu al tien jaar lang aan het uitschelden zijn voor rot, hoe kan je verwachten dat ze daar mee samenwerken? Dat is uitgesloten. Zelfs indien de Vlamingen zo beroerd zouden zijn om het toch te doen, dan zullen de Walen dat niet doen. Ze zullen daarin tamelijk principieel zijn, ik ben daarvan overtuigd.”
Links en pro Vlaams Belang, het kan
“
Je kunt vandaag als linkse flamingant pro Vlaams Belang zijn, vanuit de visie dat alleen door een rechts Vlaanderen tot stand te brengen de splitsing van België mogelijk wordt. Op een vreedzame manier, omdat ook Wallonië in dat geval voor de splitsing zal zijn. In alle andere omstandigheden zullen ze tegen zijn. Ze zullen Vlaanderen dan als een ballast beschouwen, precies zoals wij nu Wallonië als een ballast beschouwen.”