Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Uw bijdragen hebben weinig tot niets meer met een inhoudelijke discussie te maken. Als het bijvoorbeeld over de Nederlandse begroting gaat, haalt u er plotseling zaken bij van eeuwen geleden bijvoorbeeld. En het komt in zowat alle draden voor. Ondertussen weten we dat uw interventies zich rond een aantal elementen draaien die u steeds weer opnieuw recycleert.
|
Ik recycleer niets. Hetgeen ik beweer wordt vaak steeds weer opnieuw betwist door Nederlanders en door u. En repliceer ik ook opnieuw. Een sprankelend voorbeeld hiervan was de discussie over de fameuze gasbaten.
Of wanneer u telkens weer terugkomt met het verhaal dat de Republiek zo tolerant was, dan zeg ik :
neen, de Republiek was niet tolerant want op haar grondgebied er werd jacht gemaakt (bijna letterlijk) op katholieke priesters. En dan kan men die Republiek niet tolerant noemen, zoals u zeer lichtvaardig doet. Punt uit. Het enige wat men mag zeggen is dat de Republiek minder 'intolerant' was tegenover de katholieken op haar grondgebied dan dat de katholieken d it waren op hun grondgebied
tegenover de protestanten.'Tolerantie' is bij mij wat anders.