Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Welnee, natuurlijk niet. Dat is het geval, telkens R weer groter dan 1 wordt. Dat is de verklaring voor verschillende wederkerende epidemiologische verschijnselen, zoals de seizoensgebonden epidemieen met kort-durende immuniteit zoals verkoudheid. Tijdens de zomermaanden neemt R0 af omdat gedrag en weer en zo de contaminatie moeilijker maken, de epidemie stopt.
|
Je laat (groeps-) immuniteit buiten beschouwing. Je gelooft dus in de jaarlijkse vaccinatie / griepprik in de herfst? Ik niet. Die dames van 97 en 103 jaar oud die genezen zijn van een civid-19 infectie hebben waarschijnlijk tientallen jaren een griepprik gehad.
Citaat:
Mensen verliezen hun immuniteit, en tegen dat de condities terug gunstiger worden voor contaminatie, in de winter, gaat R0 weer boven 1. De epidemie komt weer van de grond. Hierdoor wordt groepsimmuniteit opgebouwd (de normale manier om R = R0 * (fractie besmetbaren) onder 1 te krijgen). De epidemie stopt wegens groepsimmuniteit.
|
En nu geloof je weer in imuniteit, alhoewel tijdelijk? Vandaar die griepprik. En een zomer-winter-effect in de besmettelijkheid? Hoe kan het dan dat covid een pandemie is in alle continenten tegelijk? Waarom stopt het niet in GB? Ik denk dat het lage percentage besmettingen in het noorden van Nederland te danken is aan het ontbreken van een superspread event plus plaatselijke gewoonten.
Citaat:
Die groepsimmuniteit begint af te nemen (eindige levensduur van immuniteit), maar ook R0 neemt af door het betere weer in het voorjaar => R blijft onder 1. Tijdens de zomer verliezen mensen hun groepsimmuniteit, maar is R0 klein wegens het weer ==> geen epidemie. In het najaar neemt R0 weer toe, R > 1 en hup, weer vertrokken.
|
Dat is speculatief en geen sluitende hypothese als je het mij vraagt. Bij uitsluiten van cijfers over besmettingen in infectiehaarden zoals wzc's en superspread events zal de R kleiner zijn dan 1 en is er geen covid-19 epidemie. Die epidemie is dan feitelijk fictief. Als de bevolking zich 4 weken beschaafd gedraagt is het virus verdwenen.