Los bericht bekijken
Oud 14 juni 2020, 12:08   #1351
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Toch even verduidelijken: mijn dispuut met Alice gaat niet over de vraag wanneer abortus wel en niet toegelaten moet worden. Op dat vlak staan we dichter bij elkaar dan Jan van den Berghe en ik. De discussie had betrekking op de stelling van Alice dat het standpunt van Jan, die wil dat de overheid duidelijke beperkingen oplegt, slechts een privé-kwestie is: hij mag dat wel denken, maar kennelijk niet ijveren om dat standpunt in politiek beleid om te zetten - beleid waarvan de uitkomst voor iedereen geldt, ongeacht overtuiging. Wat mij betreft mag Jan daar wel voor ijveren, ook al hoop ik dat hij daar nooit een meerderheid voor vindt.
Dat is natuurlijk gewoon de vraag of er liberty rights zijn in een democratie of of een democratie totaal is, en dus totaal willekeurig over alles wat een individu betreft, kan beslissen. Maw, kan een democratie U bijvoorbeeld rituele verminkingen opleggen ? Volstaat het van daarvoor gewoon een meerderheid te bekomen ? Mag een democratie minderheden extermineren bij wet, omdat een meerderheid dat wenst ?

Als men dat standpunt aanneemt (democraat tot in de nieren), dan heeft Jan gelijk: het volstaat van democratisch gelijk wat te beslissen wat er met uw lichaam moet gebeuren, en de kous is af.

Als men uitgaat van een systeem waar er fundamentele liberty rights zijn waar de wetgever zich niet kan mee moeien, dan mag Jan ophoepelen en heeft Alice uiteraard gelijk.

Het is de vraag van vrijheid versus democratie.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 juni 2020 om 12:08.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden