Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Absoluut. Dat is toegelaten  Tenminste, als je een reden kan bedenken waarom "destructie van de mensheid" en "persoonlijke zinloosheid" te vermijden moeten zijn, iets waar ik geen nood toe zie. Er is immers geen persoonlijke zinloosheid: er is plezier van het moment. Dat is het enige dat er trouwens is. De fun van het ogenblik. De rest is inderdaad zinloos.
Maar inderdaad, daarover allemaal nadenken, al die elementen aanbrengen, is belangrijk. Daarentegen, zeggen "foei foei ge moogt geen geweld gebruiken" heeft geen enkele waarde en is indoctrinatie.
|
Wat dat overleven van de mensheid betreft - daar zou jij toch als darwinist mee moeten instemmen (zelfs als je die machines zou verwachten, ga je toch niet zelf bij voorbaat jezelf als slaaf aandienen). Ethische duurzaamheid, waarin ik dus via die emergentie 'geloof' (d.w.z. ik beredeneer de mogelijkheid daarvan), is verder verenigbaar met plezier in het nu in diverse vormen, van genot in momenten van ontspanning tot het gevoel van zinvolheid bij het leveren van inspanning, alleen op een hoger niveau dan wat mensen nu al kennen (vergeet niet dat we daar al stappen in gezet hebben he: een Afrikaan leeft vaak pas echt in de ontkenning van elke duurzaamheid: daarom stort de koloniale infrastructuur daar ook in etc.).
Nu goed, wat dat laatste betreft en dus de kern van deze discussie zijn we het inderdaad eens.