Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Ik zeg niet dat men brutaal moet zijn. Maar ik vind het perfect normaal dat als men het paradigme van wet en wetshandhavers aanneemt, dat die wetshandhavers onbegrensd geweld aan de dag leggen voor zij die de wet niet volgen, en niet braaf en gedwee de voorziene straffen ondergaan.
Ik zeg dus niet dat men willekeurig mag schieten als men iemand gaat aanhouden. Ik zeg dat men willekeurig mag schieten in twee gevallen:
1) bij heterdaad betrapt zijn (bijvoorbeeld, een dief die aan het stelen is: tijdens de daad van diefstal mag die wat mij betreft afgelapt worden)
2) bij de minste vorm van ongehoorzaamheid bij interactie met politie. Bij de eerste vaststelling van ongehoorzaamheid zou ook onbegrensd geweld aan de dag gelegd mogen worden.
Daarentegen, bij een interpellatie, als je als burger braaf doet wat de politie zegt, moeten zij ook correct blijven. Echter, de minste afwijking van gehoorzamen van hun instructies geeft hen dan vrijgeleide om zo gewelddadig te worden als zij zelf wensen.
Als je de wet strikt volgt, en gehoorzaamt aan instructies van politie, gaat er verder normaal gezien niks mis, en wordt uw leven totaal niet verkloot.
|
Begrijp me niet verkeerd, geen haar op mijn hoofd zou er aan denken om de Amerikaanse politie ook maar iets in de weg te leggen. Het is niet meer dan rationeel om de nodige voorzichtigheid in acht te nemen als je te maken krijgt met geuniformeerde sociopaten die een grote kans hebben op vrijspraak.
Je moet ook een beetje geluk hebben want als ze om 1 of andere reden je smoel niet kunnen uitstaan of met een accent spreekt of provocerende stickers op je auto hebt kleven kunnen ze ook creatief zijn om je te kloten. Een vrij gebruikelijke truuk is bv een matrak in je ribbenkast poken en dan zeggen "he, stop eens met je te verzetten". Als je die agenten hun mandaat heel erg ruim maakt dan creeer je wettelijk georganiseerd krapuul en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Anderzijds ben ik er me ook van bewust dat bepaalde militante drukkingsgroepen affaires zoals met Floyd graag aangrijpen om in feite een staat van wetteloosheid voor zich te creeren.