Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer
Er zijn natuurlijke neigingen natuurlijk, maar die zijn blind, zwak en worden overruled door de codering, denk aan het offeren van eerstgeborenen. Als ik spreek over wetten en ethiek, dan gaat het me om stadia waarin die dingen een bewust aandachtspunt zijn in de omgang met en verfijning van de code. Dan zit je al duizenden jaren verder.
|
Bewust of onbewust, gecodeerd of niet, onze neigingen zijn nmm nooit onnatuurlijk. Het idee onnatuurlijk is pas mogelijk voor een bewust en talig wezen. Een wezen dat oordeelt over goed en kwaad over plicht en recht en een pikorde. De ganzenpas die ik hiervoor beschreef verloopt voor zo ver mij bekend zonder codering en idee van hiërarchie. Als wij dat nabootsen in een processie dan lopen de notabelen voorop en het plebs komt achteraan. Zelfs in gezinnen overheerst de idee van hiërarchie en naijver tussen kinderen.
Citaat:
Die 'moraal' is al van latere datum: oorspronkelijk is de broedermoord legitiem en heeft de moordenaar 'gelijk', zoals in Romulus en Remus. Voor de uitwerking verwijs ik naar Girard, want anders moet ik hier een boek schrijven, bv. La violence et le sacré of Les choses cachées depuis la fondation du monde. (Die broedermoord is verder een toegespitst symbool natuurlijk; want bv. Romulus en Remus waren aanvoerders van rivaliserende clans.)
|
Romulus en Remus ken ik van de Viris Illustribus van Francesco Petrarca. Ze hadden ruzie over de bouw van de muren van Rome. Dat hij een voorbeeld gaf van de legitimering van broedermoord lijkt mij sterk.
Citaat:
Dat is allemaal herschreven vanaf de Babylonische ballingschap he. In die ark zat trouwens oorspronkelijk wellicht een afgodsbeeld. De moraliteit - niet gewoon een wet dus - zit verder wellicht eerder bij de Perzen al en pas later bij de joden.
|
Dat denk ik niet. De moraliteit zit in de oude verhalen van Abraham en Izaäk en Jacob en Jozef en zijn broers. Die is niet gecodeerd maar wel talig. Dat is heden ook zo. Een verhaal zonder moraal is geen verhaal.
[/quote]Wel ja, zoals ik zei: de onbevoegden zijn met het evangelie aan de haal gegaan en ze hebben er fantaisistische nonsens, zoals een 'hiernamaals' op geprojecteerd omdat ze de figuurlijke betekenis niet snapten (hetzelfde gebeurde in de 'interpretatie' van de Gatha's). In het evangelie van Thomas wordt er feestelijk gelachen met het 'hiernamaals'. Wat Caesar betreft: dat is een TIJDELIJK iets. Het heeft geen zin om bij de politiek te beginnen, want dan eindig je zoals het communisme (ondanks de lovenswaardige aspecten daarin) of de Joodse Opstand etc.[/quote]
Ik geloof dat de Jezusbeweging bedacht is door Flavius Josephus in Rome, einde eerste eeuw. Hij had de kennis en vaardigheden en de joodse geschriften in bewaring.