Los bericht bekijken
Oud 17 juni 2020, 09:52   #1611
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Dat stuk tekst dat je citeerde, ging over de situatie voordat überhaupt de menselijke cultuur ontstaan is, dus in de spreekwoordelijke of zelfs letterlijke jungle waarin in het mimetisme overigens volledig 'automatisch' verloopt. Er is geen 'ik doe liever dit of dat'. Sindsdien is dat mimetisme dus in verschillende lagen gecodeerd. Wij hebben zelfs in onze cultuur al delen meegekregen van de hoogste, evangelische laag, die van het waarachtige ethische gedrag, maar toch domineert in onze cultuur vooral het sofisme (ik leg verder in die tekst uit wat dat is binnen de logica die ik schets) zodat ons maatschappelijk evenwicht erg broos is en weer in chaos kan vervallen. (Maar zolang het grosso modo nog werkt, kan de orde 'vanzelfsprekend' lijken natuurlijk.)

Er zijn daarentegen wel mensen die het oorspronkelijke hypermimetisme ook binnen de culturele codering hevig ervaren. In de moderniteit geldt dat trouwens tot op zekere hoogte bijna voor iedereen, omdat mensen worden aangezet tot concurreren en elkaar de ogen uitsteken, wat in primitievere stadia van de cultuur nooit zou gebeuren (tenzij functioneel voor de bestendiging van de orde zelf: bewondering voor de beste krijgers etc.) omdat het daar meteen te gevaarlijk zou zijn. De moderne mens is echter 'ambitieus' en ervaart doorgaans altijd wel 'ergens' dat conflictuele mimetisme maar dat geldt in nog sterkere mate voor manisch-depressieven en schizofrenen bv. Zij het dat die bij ons niet meer fysiek vechten maar de strijd en de ontregeling van de culturele orde in hun eigen brein beleven (het zou nu te ver leiden om dat hier uit te werken, maar dat is bepaald interessant). Het mimetisme werkt verder recursief: het soort mimetische aanpassing dat je in je kindertijd zal produceren in relatie tot het soort signalen dat je krijgt, zal als 'interpretatief model' fungeren waarmee je later met nieuwe signalen omgaat.

Maar dus nogmaals: probeer altijd rekening houden met de tijd. Als je spreekt over de primitieve mens is dat iets anders dan de mens om je heen. En tegelijk ook niet in die zin dat we - omdat we nog nooit erin geslaagd zijn om de hogere evangelische code tot fundament van ons samenleven te maken - nog steeds weer kunnen vervallen in 'tomeloos' geweld (een hevige economische crisis kan daar voldoende voor zijn). Er is op dit moment een tendens gaande in de richting van verharding en 'psychopathie' (mensen als Trump 'passen' daarbij doordat ze steeds meer de maskers laten vallen, net als de tegenpartij, BLM etc.).
Je ziet dat het onderwerp mij interesseert, maar dat ik je introductie ongeloofwaardig vind. Ik zag elders dat de theorie van Girard geplaatst is tegenover huidige ideaal van pluralisme en individualisme en zels tegenover de Moderne kunst.

Misschien is een begrijpelijke ingang in deze problematiek te vinden in 42 pagina's ...

Nietzsche Girard Mimetism – Nietzsche Girard MimetismeThe mimetic truth about Friedrich Nietzsche and more (by Kevin Van Eeckelen) *** De mimetische waarheid over Friedrich Nietzsche en meer (door Kevin Van Eeckelen, doctor in de Letterkunde.

Dat denk ik na een vluchtige blik in dat werk, deel 1, van een letterkundige.
Ik ben niet in de gelegenheid om het helemaal en goed te lezen. ... Voor een anrer een aanrader.

https://nietzschegirardmimetism.com/...et-pluralisme/

Laatst gewijzigd door Piero : 17 juni 2020 om 09:53.
Piero is offline   Met citaat antwoorden