Los bericht bekijken
Oud 18 juni 2020, 07:11   #72
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Urbanus maakt een goed punt, als collaboratie iets Vlaams is, dan is de Congo massamoord erg duidelijk Waals.

https://www.hln.be/showbizz/passage-...isme~aa876931/

"Wanneer het gaat over collaboratie tijdens de oorlog, dan zal er inderdaad wel meer gecollaboreerd zijn geweest in Vlaanderen dan in Wallonië. Maar dan zegt men altijd: Vlaanderen. Bam. Maar nu met de kolonisatie denk ik dat er meer Franstaligen daar zijn gaan graaien. Toch wordt het verschil dan niet gemaakt, dan gaat het plots om iedereen.”
Citaat:

Ik zeg soms: mijn kinderen hebben evenveel recht om met stenen naar de flikken in Brussel te smijten, want wij worden toch ook gediscrimineerd.
Urbanus

Racistische Vlaming

En over racisme vertelde hij: “Er wordt even hard veralgemeend in de twee richtingen. Wij worden toch ook scheef bekeken? Ik zeg soms: mijn kinderen hebben evenveel recht om met stenen naar de flikken in Brussel te smijten, want wij worden toch ook gediscrimineerd. Maar ze zouden het eens moeten proberen...” Wanneer presentatrice Phara de Aguirre dan opwierp dat de Vlaming vaak als racistisch beschouwd wordt, reageerde hij: “Maar dat klopt toch niet?

Blanke gesprekspartners

Ook komiek Xander De Rycke reageerde op Twitter. “Ik heb geen nood om Urbain te verdedigen”, schreef hij. “Hij kan dat perfect zelf. Maar ik denk dat het tijd is dat we ophouden met schrikken dat mensen een andere of contraire mening hebben. De afgelopen drie jaar aan verkiezingen, peilingen en gebeurtenissen hebben iets bewezen.” Wanneer een volger dan opwierp: “Is hij de juiste man voor zo’n gevoelig topic?”, antwoordde de komiek kort: “Betwijfel ik.” Het lijkt een bemerking van veel mensen te zijn: is de blanke Urbanus wel de juiste persoon om over racisme te praten, zeker wanneer z’n gesprekspartners ook allebei blank zijn?

Hoezo, waren het weer drie welgestelde mannen die over racisme kwamen praten terwijl ze er zelf geen ervaring mee hebben?

Zo schreef iemand: “Stop. Echt waar, stop met meningen vragen aan mensen die niet eens worden geraakt door het probleem.” En iemand anders reageerde sarcastisch: “Ik vind dat we de media niet genoeg kunnen bedanken om EINDELIJK een stem te geven aan de witte Belg, een bevolkingsgroep die veel te vaak over het hoofd gezien wordt.” “Hoezo, waren het weer drie welgestelde mannen die over racisme kwamen praten terwijl ze er zelf geen ervaring mee hebben?”, vroeg iemand anders zich af. Ter info: het ging in de aflevering van maandag om twee mannen en een vrouw aan tafel. “‘Ik denk’ boeit me niet. ‘Ik weet het zeker want ik heb het zelf meegemaakt’ en we kunnen weer praten.” “Dit gaat niet over contraire meningen, dit gaat over ‘De Afspraak’, die continu het woord geeft aan irrelevante mensen in het topic. Het is niet relevant wat een witte oudere komiek te zeggen heeft over (zijn ervaring) met racisme. Het draagt niets bij.”

Ik vind deze stelling toch iets belangrijker, dan de zever over zaken die meer dan 200 jaar geleden zijn gebeurd
Jantje is offline   Met citaat antwoorden