Los bericht bekijken
Oud 19 juni 2020, 18:26   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
We ZIJN in een situatie met een groeiende mix in aandrijfsystemen voor personenwagens,niet meer het "duopoly" dat er een decennium geleden was....

Bemerken we ook dat "benzine E10" ondertussen tot 10% ethanol kan bevatten en diesel een lange lange weg van "ontzwaveling" heeft afgelegd.

Mijn wagen (gekocht begin 2018) zou gegarandeerd zwaar in de problemen gekomen zijn moest ik daar benzine uit mijn "beginjaren autorijden",jaren 80,in poefen....."benzine" is niet meer "benzine" van indertijd....het gaat snel...


Los van de discussies over hoe ver de EV uiteindelijk de markt zal overnemen ben ik niet meer zo zeker dat we nog wel weten wat "de markt" eigenlijk wel zal zijn.Het is helemaal niet zeker dat het "persoonlijk bezit" van een wagen ,zeker in Europa,nog wel zo gewoon zal zijn als nu.....Mijn indruk is dat autofabrikanten dat ook niet meer zo zeker zijn.In een systeem van "deelwagens" of "semi-openbaar-wagens" is de EV zelfs een no-brainer....(het huidige virus-probleempje is natuurlijk weer een forse domper op dergelijke plannen...)
Betreft levenscyclus is de productie van B7 diesel (*2,6 ton, 5% bio) al veel vervuilender (CO2-equivalent) dan E95 benzine (*0,8 ton, 5% ethanol), E10 benzine zal het verschil nog wat groter maken, bron: http://hetnieuwerijden.nl/autotechni...male%20benzine.

*

Zelfs de naakte NEDC-cijfers geven al een CO2-evenwicht op basis van het gelijk vermogen (150 PK) van dezelfde wagen (Golf 7, beide 150 PK, dus ~ prestaties)


https://www.transportenvironment.org...rol-cars-study

En het is algemeen geweten dat het praktijkverbruik van de dieselversie meestal meer afwijkt van de NEDC dan bij een benzineversie. De WLTP zal al wat correcter zijn.

Soit korter verhaal nu, nemen we toch voor de verandering de T-Roc van VW een compacte SUV (4,23 m), diesel versus benzine beide 150 PK max, beide identieke prestaties, de CO2-uitstoot zal in de regel hoger zijn bij de diesel dan bij de benzine. En well to wheel nog wat slechter voor de dieselversie.

ADAC zal wel een testverbruik hebben van beide brandstoftypes, wie weet ook de volledige test-pdf ervan. Yup.

Citaat:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...e/vw/vw-t-roc/

Daten, Messwerte & Testnoten
Technische Daten VW T-Roc 2.0 TDI Style 4Motion DSG VW T-Roc 1.5 TSI ACT Sport

Motor
Vierzylinder-Turbodiesel, 1968 cm³, 110 kW/150 PS, 340 Nm bei 1750 U/min
Vierzylinder-Ottomotor, 1498 cm³, 110 kW/150 PS, 250 Nm bei 1500 U/min

Fahrleistungen
8,4 s von 0 auf 100 km/h, Spitze 200 km/h
8,4 s von 0 auf 100 km/h, Spitze 205 km/h

Citaat:
Verbrauch (ADAC EcoTest)

6,0 Liter Diesel/100 km, CO2 158 g/km (WTW* 189 g/km)

6,5 l Super/100 km, CO2 152 g/km (WTW* 180 g/km)
Maße
L 4,23 /B 1,82 /H 1,57 m
L 4,23 /B 1,82 /H 1,57 m

Kofferraumvolumen
445–1237 l
445–1237 l

Preis
31.825 Euro, Diesel-Baureihe ab 23.700 Euro
25.275 Euro, Benzin-Baureihe ab 21.120 Euro

*WTW: (Well-to-Wheel): Dieser CO2-Wert beinhaltet neben den gemessenen CO2-Emissionen auch diejenigen, die für die Bereitstellung des Kraftstoffs entstehen. Dadurch ist eine bessere Vergleichbarkeit mit alternativen Antriebskonzepten (z.B. Elektroauto) möglich.

ADAC Testergebnis 2.0 TDI Style 4Motion DSG | 1.5 TSI ACT Sport
Gesamtnote
2,5
2,3
(...)
Umwelt/EcoTest
3,3 (3 Sterne von 5) diesel
2,5 (4 von 5 Sternen) benzine


https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a..._ACT_Sport.pdf
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a...DSG_7_Gang.pdf
Dat de diesel die leuke 7-DSG heeft zal weinig uitmaken qua CO2-uitstoot tov de manuele-6 van de benzine. Ik zoek nog even naar een 7-DSG benzineversie, die kan wel voorbehouden zijn voor de 2.0 TSI. Of naar de manuele 6 voor de TDI. Zoals ik al dacht is de manuele 6-bak 1g/km CO2 slechter dan de 7-DSG, bron via autogids: https://www.autogids.be/model-type-j...-gegevens.html

De benzine krijgt terecht wat betere punten en 1 ster beter dan de diesel
(hoe lager het cijfer hoe beter)

QED van compactSUV VW T-Roc, 150 PK:

Diesel 150 PK: CO2 158 g/km (WTW* 189 g/km)

Benzine 150 PK: CO2 152 g/km (WTW* 180 g/km)

Laatst gewijzigd door Micele : 19 juni 2020 om 18:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden