Los bericht bekijken
Oud 19 juni 2020, 19:25   #1727
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Nogmaals: historisch besef. De Islam is niet hetzelfde als een archaische religie. De Islam heeft de exclusiviteitsaanspraak van het Jodendom - op zichzelf ook al een latere evolutie - overgenomen zonder geestelijke fundering (maar dat is nu echt een ander topic).
Verder heeft het natuurlijk wel een sacrificiele structuur, denk aan de 'steninging van de Duivel' maar bovenal aan het feit dat het in hoge mate een oorlogsreligie is: de 'kafir' is degene die je moet onderwerpen.
De ethische code is ook tamelijk broos (vooral conformiteit naar buiten toe) zodat tenzij het stamgevoel voortdurend levend gehouden wordt er veel potentieel is voor interne agressie die een uitlaatklep moet vinden. Tenslotte is ook de machtsoverdracht niet geregeld: er zijn nu nog conflicten gaande die hun oorsprong vinden in machtskwesties van meer dan duizend jaar geleden en aangezien 'Allahs wil geschiedt' kan elke potentaat zijn kansen beproeven.
Nog eens deze post, mede n.a.v. je commentaar op mijn eerdere reactie.
Die exclusiviteitsaanspraak leek mij niet essentieel, want deze gaat uit van Jaweh en niet van de Joden. En deze geldt ook voor proselieten en zelfs voor christelijke proselieten die werden besneden. Het is geen bilaterale overeenkomst. De Joden zijn uitverkoren en vrijgekocht uit het slavenhuis Egypte en kwamen onder de Wet te staan (Paulus e.a. in de Handelingen).

Allah (...) negeert dat Joodse geneuzel en stelt dat alle mensen van hem zijn en hem moeten gehoorzamen en anders gaan ze naar de hel.

Het stenigen van de Duivel zie ik niet als een 'sacrificiële daad'. Ik zag het als een bewuste en (vrijwillige) rituele handeling handeling, alszodanig vergelijkbaar met de doop van Johannes. Het 'doden' van de Duivel is dan zoiets als het wegwassen van zonde door onderdompeling (bij gebrek aan voldoende water).

Verder zie ik wel dat de drijfveer, de wil of het verlangen om die rituelen te volvoeren en om God te behagen en te gehoorzamen is ingegeven door nabootsing (mimese). Maar men moet daar wel vatbaar voor zijn natuurlijk. Veel mensen zijn resistent.
Piero is offline   Met citaat antwoorden